Praha - Generali bylo poškozeno dobré jméno - to si myslí její špičky, které mají vážné výhrady k výrokům představitelů ministerstva pro místní rozvoj, kteří kritizovali neochotu pojišťovny hradit peníze klientům zkrachovalých cestovních kanceláří bez ohledu na limit pojistného plnění. Za újmu žádají omluvu a odškodnění 18,5 milionu korun.
Generali se cítí poškozena - žaluje stát o miliony
Soudní výrok prý urychlí proces odškodnění klientů
„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na MMR, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti,“ uvedl generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by podle něj mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu.
Podle MMR nesmí uzavírat Generali smlouvy, které jsou téměř "k ničemu"
MMR v létě uvedlo, že postup pojišťovny Generali v případě nepojištěné CK Majestic Travel patrně odporuje zákonu o cestovním ruchu. Pojišťovny podle MMR nesmějí uzavírat pojistné smlouvy, které nejsou účinné a nedokážou klienty ochránit v případě krachu cestovní kanceláře.
Zkrachovalé kanceláře BG Travel a I.Parkam Holidays byly podle Generali nedostatečně pojištěné, a pojišťovna proto jejim klientům odmítla vyplatit plnou částku za neuskutečněné zájezdy. „Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo jej snížit v případě, že se dozví po pojistné události, že CK vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné,“ upozornil s odkazem na platný zákon mluvčí ministerstva Marek Ženkl.
Stejná situace nastala i u CK Globaltour pojištěné u České podnikatelské pojišťovny. Klienti této kanceláře dostanou za neuskutečněné zájezdy odškodnění pět procent ceny zájezdů. „Výroky MMR se ale týkaly jen Generali, proto je žaloba i proti nekalosoutěžnímu jednání,“ poznamenal mluvčí Generali Jiří Cívka.
Advokát Kalvoda: Jednání státu je nepřípustné
Advokát Jan Kalvoda uvedl, že je zcela nepřípustné, aby stát přenášel tíhu plnění tohoto závazku na soukromé subjekty, v tomto případě na pojišťovny. „Je povinností státu, nikoliv pojišťoven, aby naplnil příslušnou směrnici EU,“ dodal. „Veškerá dosavadní prohlášení MMR k problémům s pojištěním CK jsou plně ve shodě s platným zákonem,“ řekl Ženkl.
Situaci by měl časem změnit zákon, který MMR chystá. „Jedna z plánovaných změn je například nějaká minimální částka pojištění, proti které jsou zase protiargumenty, že jsou diskriminační například pro malé cestovní kanceláře,“ konstatoval Ženkl. Cestovní kanceláře by také měly lépe dokládat, jak hospodaří. Než zákon začne platit, zbývá klientům jediné – používat zdravý rozum. „Pokud vám cestovní kancelář nabízí něco, co stojí 20 tisíc, za 5 tisíc, tak je to divné,“ podotkl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
Také letos v létě se podle Tillingera mohou opakovat situace z předchozích let, protože přes opakovaná prohlášení MMR nebude novela zákona v hlavní turistické sezoně účinná. V rozporu s požadavkem evropské směrnice tak nebudou klienti CK ani v letošním roce stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku.