Praha - Nadcházející olympijské hry v Londýně přinesly nový trend v reklamě. Firmy už tradičně využívají vrcholné sportovní události ke zvýšení svých prodejů. Letos k tomu však využívají sociální sítě, jako jsou facebook, twitter či Pinterest, kde se společnosti snaží vyvolat diskuse o svých výrobcích a přilákat uživatele těchto sítí na své stránky. Firmy jsou přitom do jedné olympijské kampaně na sociálních sítích ochotny investovat v přepočtu až miliardu korun.
Firmy před olympiádou investují miliardy do reklamy na sociálních sítích
„V roce 2008 byla reklama ještě o placených médiích,“ řekl k předchozí letní olympiádě v Pekingu reklamní analytik Mark Renshaw. „Nyní firmy chtějí vytvořit vztah se spotřebiteli, aby se prosadily ve sdílených médiích.“
Síla sociálních sítí plyne především z rostoucího počtu jejich uživatelů a z množství času, který lidé na sítích stráví. Ke konci loňského roku navštěvovalo facebook měsíčně téměř 800 milionů lidí, průměrně zde za měsíc strávili šest hodin a 17 minut. V roce 2008 přitom měl facebook jen 145 milionů uživatelů. Internetová reklama se tak tehdy soustředila především na tvorbu internetových stránek, uvádí Renshaw. Nyní se pozornost firem přesunula k sociálním sítím, kde si informace o výrobcích mohou přímo předávat samotní uživatelé.
„Výhodou sociálních sítí je možnost interakce. Uživatel může sám ovlivnit výsledek. Jedná se o zábavné aplikace, interaktivní videa a soutěže, které lidé sami spontánně šíří. Tento trend bude určitě ještě pokračovat,“ tvrdí Eliška Hutníková, specialistka na sociální sítě.
Jak olympijští jste? S aplikací od Samsungu strávíte osm minut
Například firma Samsung Electronics spustila kampaň spojenou se hrou „Jak olympijští jste“. Lidé díky ní mohou najít spojení s různými sportovci na základě rodného města, ale třeba i společných zájmů. Hra přitom využívá informace, které uživatelé uvádějí ve svých profilech na facebooku. Představitelé firmy uvádějí, že lidé hrou průměrně stráví osm minut, což je dvojnásobná doba proti tomu, jak dlouho se zdrží na internetových stránkách Samsungu.
Olympijské kampaně na sociálních sítích, jejichž cílem je podpořit debatu o značce, spouští i další firmy, například Coca Cola a Procter & Gamble. „Chceme zvýšit návštěvnost facebookových stránek naší značky o deset procent,“ uvedl Marc Pritchard z Procter & Gamble. To by znamenalo, že v několika měsících kolem olympiády se počet fanoušků firmy na facebooku zvýší o pět milionů. Podle Pritcharda by to byl mnohem rychlejší růst povědomí o značce, než je obvyklé.
Firmy neuvádějí, kolik peněz chtějí do reklamy na internetu, a zejména na sociálních sítích, vložit. Agentura Reuters odhaduje, že náklady na firemní kampaň v souvislosti s olympijskými hrami se mohou pohybovat mezi 30 a 50 miliony dolarů (570 a 950 miliony korun).