Praha - Ministerstvo dopravy dnes představilo vlastní protikrizový plán, který by měl přes očekávaný výpadek příjmů zamezit zastavení výstavby důležitých silnic. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky bude na budování nových komunikací chybět 23 miliard korun, 20 na dálnice a 3 na železnice. Zároveň ministerstvo představilo takzvané cenové normativy, které mají zprůhlednit ceny silnic a dálnic. Mají především zabránit tomu, aby ceny projektů během výstavby rostly.
Doprava má plán proti krizi. Zachrání silnici R6?
Normativy cen a přísnější kontrola změny cen mají přinést značné úspory. „Pro první rok, kdy provedeme kontroly na rozestavěných stavbách, počítáme s tím, že na jednotlivých stavbách by ty úspory mohly být až do deseti procent. Celkově ten vliv bude vyčíslitelný kolem 1 až 1,5 miliardy,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.
Dopravní stavby by měly být úspornější
Ministerstvo financí na dopravní stavby přidat peníze nechce. „V tuto chvíli neuvažujeme o navýšení prostředků na dopravní infrastrukturu, protože ta je v současné době rekordní,“ zdůvodnil mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.
K tomu, aby ministerstvo dopravy sehnalo chybějící miliardy, by měl proto pomoci nový finanční režim stavby silnic a dálnic a zpřísnění cenových limitů jednotlivých projektů. Nově bude mít ministerstvo možnost stavbu zastavit, pokud náklady projektu či samotné stavby poskočí o 10 procent. „Největší úspory se realizují v období dvou až pěti let, ale my už i pro příští rok plánujeme, že bychom se mohli dostat na bázi portfoliové k úsporám okolo jedné miliardy korun,“ myslí si Slamečka.
Dopravní stavby by měly být úspornější
Ministerstvo financí na dopravní stavby přidat peníze nechce. „V tuto chvíli neuvažujeme o navýšení prostředků na dopravní infrastrukturu, protože ta je v současné době rekordní,“ zdůvodnil mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.
K tomu, aby ministerstvo dopravy sehnalo chybějící miliardy, by měl proto pomoci nový finanční režim stavby silnic a dálnic a zpřísnění cenových limitů jednotlivých projektů. Nově bude mít ministerstvo možnost stavbu zastavit, pokud náklady projektu či samotné stavby poskočí o 10 procent. „Největší úspory se realizují v období dvou až pěti let, ale my už i pro příští rok plánujeme, že bychom se mohli dostat na bázi portfoliové k úsporám okolo jedné miliardy korun,“ myslí si Slamečka.
Ministr zároveň vyloučil, že by rozvoj infrastruktury mohla zbrzdit současná povodňová kalamita, a popřel také, že by se nedostatek prostředků na nové silnice projevil v jejich kvalitě.
Další peníze by mohly ušetřit nové tabulky, které určí, za kolik se daný úsek dá postavit. „Odhadujeme to hrubě, že bychom v průběhu normativů dosáhli úspor 10 až 15 procent,“ řekl České televizi děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Boj o záchranu strategické R6
Zástupci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a hejtmani Středočeského, Ústeckého a Karlovarského kraje se dnes shodli, že aktuálně je ohrožena dostavba rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů, jejíž dokončení bylo plánováno na rok 2015. Podle nedávného vyjádření ministerstva byla přitom R6 jednou ze staveb, které by se omezování výdajů na dopravní infrastrukturu nemělo dotknout.
Zástupci tří dotčených krajů se dohodli, že v rámci asociace krajů vyvinou tlak na ministerstvo dopravy i ŘSD a zároveň připraví memorandum k dokončení R6, které předají novému ministrovi dopravy po podzimních volbách.
Rychlostní silnice R6 je nyní hotova mezi Prahou a Novým Strašecím. Podle náměstka hejtmana Středočeského kraje Marcela Chládka je prioritou vybudování úseku z Nového Strašecí do Lubence. „Stavby jsou připraveny pro roky 2011 až 2015, ale nejsou na ně peníze,“ dodal.
Jihočeši si dostavbu vyvzdorovali
Jednou ze silnic, které byly naopak vedeny v kategorii „zakonzervovaných“, byla jihočeská dálnice D3 s propojkou obchvatu Českých Budějovic. Českobudějovický magistrát ovšem pohrozil, že pokud ministerstvo nedá peníze na propojku, nedovolí stavět železniční koridor. Jak koridor, tak dálnici přitom částečně financuje Evropská unie, a pokud by se nedodržely termíny, stát by musel miliardy vrátit.
Svaz měst a obcí navíc po vládě požaduje, aby garantovala i termíny klíčových dopravních staveb v jižních Čechách, pokud rozhodne o dostavbě Temelína. Ministerstvo nakonec extrémnímu tlaku podlehlo a potřebné prostředky v rozpočtu našlo. Peníze jsou ovšem pouze na letošní dostavbu úseku D3 mezi Táborem a Soběslaví; na stavbu propojky na příští rok ale ještě rozhodnuto není.