Eisenach – Do sporu mezi Německem a Spojenými státy o budoucnost automobilové společnosti Opel před pár dny vstoupil nový hráč, rakouská firma Magna Steyr International s tichým podporovatelem, ruskou bankou Sberbank. Vrcholní němečtí představitelé by rádi vysvobodili Opel z vlastnictví krachujícího koncernu General Motors (GM). Dodavatel dílů, společnost Magma, v prvním kole porazil těžkého soupeře – italský Fiat. GM se i přes naléhání Němců doposud zdráhal německý koncern prodat. Vyjednavač GM John Smith však dal během dnešní schůzky s představiteli německé federální vlády i vlád spolkových zemí jasně najevo, že GM má zájem na prodeji dceřiné firmy Opel. Podle slov jednoho z německých činitelů nové vedení GM žádá více informací o dvojici nabídek na koupi Opelu. To je podle něj důvodem k tomu, že Američané rozhodnutí odkládají.
Dohady o budoucím majiteli Opelu dál pokračují
General Motors se už čtvrt roku zdráhá podepsat definitivní smlouvu. Berlín v předvolebním boji dokonce slíbil Američanům čtyřmiliardovou půjčku, pokud Opel získá právě rakouská firma Magma. GM však s prodejem otálí a zaměstnancům eisenachské automobilky se objevují na čele vrásky, stejně jako kancléřským kandidátům.
Situaci GM údajně zlepšily dotace z Washingtonu, což mělo změnit postoj vedení. Neochota Američanů prodat Opel by pro Německo nebyla dobrou zprávou. „Mrzí mě, že GM prozatím odložili konečné rozhodnutí o Opelu. Pro zaměstnance i firmu je to zoufale potřebné,“ vyjádřila se německá kancléřka Angela Merkelová ještě před jednáním se Smithem. Pro mateřský Eisenach je provoz nejznámější továrny životně důležitý. Práci zde má na 6000 osob. Právě strach z budoucnosti a špatná nálada se mohou projevit i ve výsledku voleb. K těm půjdou v Eisenachu hned dvakrát. V neděli jsou na programu zemské volby, za měsíc pak celostátní.
Do soutěže o Opel se dostávají investoři z Ruska
Na rakouskou Magnu je navíc napojena ruská státní banka Sberbank. Právě obavy z touhy ruských investorů získat technologie Opelu byly v předchozích dnech jedním z nosných argumentů GM pro ponechání Opelu. Podíl v Magně mimo jiných vlastní miliardář Oleg Děripaska, zároveň majitel automobilky GAZ. Další člen konsorcia, ruská Sberbank, je zase věřitelem Avtovazu, výrobce vozů Lada. Obě firmy jsou na pokraji krachu a technicky už zaostávají i za čínskými auty.
Zatímco německá vláda je v jednání o Opelu velmi agilní, americká vláda v pondělí dala najevo, že se managementu GM do rozhodování o prodeji Opelu plést nehodlá. Činitel administrativy pouze řekl, že Washington je ochoten s německou vládou vést v této otázce konzultace.