Varšava – Osm set kilometrů dálnic a 500 kilometrů rychlostních silnic chce Polsko postavit před fotbalovým mistrovstvím Evropy, které v roce 2012 spolupořádá s Ukrajinou. Desítky stavebních firem už si jednotlivé úseky rozdělily. Díky mimořádně nízkým cenám stavějí v Polsku i společnosti z Číny. Podobně jako to v Česku plánuje ministr dopravy Vít Bárta.
Dálnice v Polsku stavějí Číňané
Čínské firmy se v Polsku přihlásily do několika výběrových řízení, uspěly ale pouze ve dvou. Stavějí dva úseky dálnice A2 mezi Lodží a Varšavou v celkové délce 50 kilometrů. Polská vláda podepsala smlouvu s Číňany před rokem. Nabídka společnosti Covec byla zhruba o 40 procent levnější, než jsou běžné ceny v Polsku, a asi o 20 procent méně, než nabízely jiné firmy ve výběrovém řízení.
Právě cena nabídky, s níž čínský stavitel vyhrál výběrové řízení, ale vyvolala největší diskuse. Polské firmy tvrdí, že se nejedná o poctivou konkurenci, protože čínské firmy dotuje tamní vláda. Taková praxe v Evropské unii dovolená není.
Adrian Furgalski, dopravní analytik:
„V Číně vláda jedním příkazem posílí konto čínské firmy, ale kdyby vlády v Česku nebo Polsku chtěly financovat některé firmy, pak by jim všechny ostatní firmy šly po krku spolu s Evropskou komisí.“
Případné nižší kvality se polská vláda nebojí. Stavba, která začala v říjnu, má skončit v květnu 2012. „To v žádném případě nemohou stihnout. Za tu cenu to nepostaví. Celé je to jeden velký omyl,“ je přesvědčen Wojciech Malusi z Polské komory infrastruktury.
Čínské firmy se už v Polsku poohlížejí i jinam. Svou šanci vidí nejen při stavbě silnic a dálnic, ale zajímaly se už i o modernizaci železnic a připravovanou trať pro rychlovlaky spojující největší polská města.