ČSSD: Dobeš porušil kvůli novému registru zákon

Praha - ČSSD se kvůli problémovému registru aut opřela do ministra dopravy Pavla Dobeše. Šéf resortu měl podle sociálních demokratů na problémový registr aut vypsat výběrové řízení. To, že to neudělal, je porušení zákona, řekl opoziční poslanec Stanislav Huml. Úřad se ale hájí tím, že na vypsání standardního řízení neměl čas.

Sociálním demokratům vadí především to, že současné vedení ministerstva dopravy mělo rok na to, aby centrální registr vozidel připravilo. Tendr na výběrové řízení měl podle Humla už připravený předchůdce současného ministra Pavla Dobeše (LIDEM) Radek Šmerda (nestraník).

I přesto ministerstvo dopravy na časové tísni jako důvodu pro nevypsání výběrového řízení trvá. Podle mluvčího úřadu Martina Nováka byl přístup předchozích vedení ministerstva ke vzniku registru spíše laxní. Úřad chtěl prý rovněž využít dlouhodobé smlouvy s firmou ATS-Telcom Praha z roku 2010, která nebyla úplně vyčerpána. V rámci předem nasmlouvaných a nevyužitých pracovních hodin tak úřad zadal společnosti úkol vytvořit systém pro registr vozidel, dodal mluvčí.

„Podle mého soudu měl být zkušební provoz minimálně v délce půl roku, kdy by běžel starý i nový systém, mohlo to proběhnout v klidu bez front a bez problémů. A to je odpovědností nového ministra dopravy,“ řekl stínový ministr dopravy Stanislav Huml.

„Už v průběhu roku 2011 ministerstvo dopravy vydávalo zprávy, že se dají očekávat problémy například s migrací dat,“ prohlásil Huml. Nový a starý systém podle něj mohly fungovat paralelně minimálně půl roku. Nový systém by byl ve zkušebním provozu a mohl by bez komplikací čerpat data z toho starého. Řadě žadatelů o registraci aut by se tím dnes ulevilo, zdůraznil.

Poslanec Stanislav Huml
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Sociální demokracie tak požaduje, aby smlouvy k registru vozidel kromě antimonopolního úřadu prověřila i policie. Původně se totiž smlouva s firmou ATS-Telcom váže k jinému systému, jehož cena za posledních pět let přesáhla jednu a půl miliardy korun. „Tady je velké podezření na to, že ATS má nadceněnou zakázku řádově desetkrát víc, než kolik měla,“ dodal Huml. Dle slov mluvčí Policejního prezidia Pavly Kopecké zatím nedostala žádný podnět, a proto zkoumá otevřené zdroje.

Současně pak stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec vyzval ministra Dobeše, aby uvedl, zda byl systém testován ve zkušebním provozu. Pokud systém testován byl, měl by o výsledcích těchto zkoušek úřad informovat veřejnost. Pokud ale systém zkoušen nebyl, měl by z toho Dobeš podle něj vyvodit důsledky.

Systém se předem nevyzkoušel

Dopravní resort připustil, že před ostrým startem minulé pondělí nový systém ve zkušebním provozu nevyzkoušel. Dodavatel měl ale v rámci zakázky provést testování, prohlásil náměstek ministra dopravy Ivo Toman: „Testovala se všechna rozhraní bez závad, testovala se data, na školeních se testovali úředníci se souborem cvičných dat, nezaznamenali jsme jediný problém… Pokud by se nový systém zkoušel s reálnými daty, museli by úředníci zadávat data dvakrát - do starého i nového registru.“

Ministerstvo zakázku svěřilo letos v lednu bez výběrového řízení firmě ATS-Telcom, a to na základě jiné rámcové smlouvy, ve které měla firma dodávat IT služby. Právě za správu počítačových systémů už dva roky firma inkasuje každý měsíc 13 milionů korun.

Udělením zakázky této firmě se už zabývá i antimonopolní úřad. „My jako resort si nemůžeme dovolit proplatit ani korunu, která byla v rozporu s legislativou,“ odpověděl na otázku, zda ministerstvo proplatí firmě ATS peníze za nefungující služby, náměstek resortu dopravy Ivo Toman. Problematický registr vozidel bude ATS - Telcom provozovat jen do března příštího roku. Ministerstvo dopravy tak vypisuje první výběrové řízení na nového správce. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...