Česko posílí kvůli dostavbě Temelína jihočeskou silniční síť

Praha - Česko hodlá kvůli chystanému rozšíření jaderné elektrárny Temelín posílit dopravní infrastrukturu v oblasti jižních Čech. Významná bude především dostavba dálnice D3 a silnice R3, které mají spojit Prahu s Rakouskem, a dalších silničních komunikací. Návrh na eliminaci slabých míst výstavby Temelína z hlediska dopravy dnes schválila vláda.

Předkládající ministerstvo dopravy považuje kromě D3/R3 za nutné také dokončit rychlostní komunikaci R4 z Prahy na jih Čech. Důležité bude také dokončení IV. tranzitního železničního koridoru. Ministerstvo také zvažuje v souvislosti s rozšířením Temelína převést silnici II/105 z Prahy do Českých Budějovic na silnici I. třídy. Dálnice D3 má spojovat Prahu a České Budějovice přes Tábor. Dále na hranice s Rakouskem má pokračovat rychlostní silnice R3. Silnice R4 propojí Prahu s Pískem.

Ke konci loňského roku podepsalo výzvu vládě na urychlené řešení dostavby silničních komunikací D3, R3 a R4 několik desítek starostů měst a obcí v blízkosti Temelína. Podporují tak názor jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD), který před časem prohlásil, že pokud vláda nebude řešit budování těchto silnic, kraj nepodpoří dostavbu Temelína.

Dálnice D3
Zdroj: ČT24

„Velkou administrativní, ekologickou, finanční i politickou zátěž při výstavbě JETe (jaderné elektrárny Temelín) ponese i Jihočeský kraj, který vznesl legitimní požadavek na urychlení dostavby dálnice D3/R3 a další páteřní infrastruktury, která je nezbytná k propojení Jihočeského kraje s ostatními regiony i se sousedními státy. Jedná se tak o určitou formu kompenzace a přispění k dalšímu rozvoji Jihočeského kraje,“ píše se v předkládací zprávě.

Teď má resort dopravy zpracovat samostatný dokument související prioritně s výstavbou dálnice D3/R3. Ten se bude zabývat financováním dálnice a harmonogramem její výstavby. Vládě jej má předložit do konce září.

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, loni předal zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči mají letos podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi. Mezi zájemce o dostavbu patří americký Westinghouse vlastněný japonskou společností Toshiba, francouzská Areva a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport.

Stát umožní rychlejší výstavbu energetické infrastruktury

Vláda dnes přijala i analýzu schvalovacích procesů pro energetické stavby, a tak by povolovací řízení při výstavbě elektrické přenosové soustavy měla být výrazně zkrácena a zjednodušena. Výstavba by se měla vyrovnat tempu budování nových obnovitelných zdrojů. „Když se za jeden rok postaví nový zdroj, ale výstavba přenosové soustavy potrvá 13 let, nastává komplikovaná situace,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba nedávno na energetickém fóru.

Energeticky úsporný dům
Zdroj: Tomáš Hájek/isifa/Lidové noviny

Resort navrhl například při povolovacím procesu přesunout některé pravomoci z obcí a krajů na národní úroveň. Existuje také možnost sloučení územního řízení s procesem posouzení vlivů na životní prostředí. Dalším návrhem je stanovit časový limit pro územní a stavební řízení na 12 měsíců. V některých případech by měl stát dle materiálu využít možnosti vyvlastnění. Často se stává, že majitel pozemku nesouhlasí s projektem, který pak nemůže být realizován. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...