Praha - Češi v červnu utráceli zase o něco více. Tržby obchodníkům meziročně vzrostly o 6,4 procenta. Čísla táhly nahoru hlavně rostoucí prodeje elektroniky, chytrých telefonů i automobilů.
Červen provětral české peněženky
Ještě v květnu si přitom maloobchod přičítal jen 1,1 procenta. Meziměsíčně tak podle ČSÚ tržby rostly po očištění o sezonní vlivy reálně o 2,5 procenta. Oproti loňsku je růst tržeb o 6,4 procenta očištěný o kalendářní vlivy, neočištěné tržby vzrostly nad úroveň stejného období předchozího roku o 8,2 procenta.
Helena Horská, analytička Raiffeisenbank
„Červnové výsledky pokořily i vysoké růsty z počátku roku. Jde o nejvyšší přírůstek od září 2008. Ani největší optimisté na trhu s tak vysokým přírůstkem nepočítali.“
Na vyšších tržbách se podílel jak motoristický segment, tak samotný maloobchod. Dnešní údaje z maloobchodu dávají podle Heleny Horské z Raiffeisenbank naději na další slušný růst ekonomiky ve druhém čtvrtletí. Za celý letošní rok lze očekávat zhruba čtyřprocentní zvýšení maloobchodních tržeb po loňském růstu o 1,1 procenta, dodal analytik Deloitte David Marek.
Češi nakupovali sportovní pomůcky, obuv, oblečení a věci na dovolenou, aby se tak na prázdniny dobře připravili. Nezapomněli ale ani vybavit domácnost nebo se postarat o domácí zvířata, většinou přes e-shopy.
Spotřebitelům vrací chuť utrácet pozitivní nálada spojená s lepšími vyhlídkami ekonomiky, míní analytik ČSOB Petr Dufek. „Po letech se tak letos dočkáme velmi slušného nárůstu soukromé spotřeby pohánějící obnovený ekonomický růst,“ dodává. Letošní červnové tržby pozitivně ovlivnila nižší srovnávací základna června 2013. Loni v červnu navíc zasáhly Česko povodně, které omezily jak některé prodejce, tak i zákazníky, upozornil odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Kompletní zprávu o červnovém vývoji maloobchodu najdete ZDE.
Elektronika na vzestupu
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly reálně meziměsíčně o šest procent a meziročně o 11,7 procenta. Nejvíce rostly tržby z prodeje počítačového a komunikačního zařízení ve specializovaných prodejnách, a to o 29,1 procenta, a z prodeje zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby - o 20,9 procenta. Tržby za prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 11,5 procenta, oděvů a obuvi o 8,7 procenta, výrobků pro domácnost o rovných pět procent.
Podle ekonomů mohou za dobrou náladu nakupujících i nižší náklady na život, a to hlavně klesající ceny energií. Díky tomu domácnosti ušetřily a nemají tak strach za zboží utrácet víc.