Více než čtyři miliardy cestujících loni poprvé přepravily po celém světě letecké společnosti. Přispělo k tomu širší zlepšení globálních ekonomických podmínek a nižší ceny letenek. Současný boom vede také k přetahování „nedostatkových“ pilotů.
Aerolinie loni přepravily poprvé více než čtyři miliardy lidí. Roste zájem o piloty
Letecká doprava zažívá obrovský boom, uvedla v pořadu Byznys ČT24 pilotka Airbusu A330 u společnosti ČSA Judita Svobodová. „Pilotů je velký nedostatek. Zájem roste především v Asii, kde nestačí cvičit piloty z vlastních zdrojů. Proto je shánějí po celém světě,“ dodala.
Časté je také pronajímání letadel i s posádkou. Pronájem nabízejí i ČSA, vloni čtyři letadla do Německa, na podzim v tom hodlají pokračovat.
Pilotka v pořadu potvrdila, že v její branži se při vhodném přestupu dá dosáhnout růstu mzdy o desítky procent. Je však přesvědčena, že ani v současné situaci nehrozí, že by začal pilotovat někdo, kdo na to nemá schopnosti. Už jenom proto, že výcvik dopravního pilota trvá v nejkratší verzi dva roky. „Tím už se automaticky vytřídí lidé, kteří na to nemají“.
Za praktický výcvik zaplatí podle různých zpráv piloti jenom na vysoké škole milion korun. A kdyby chtěli létat na velkém dopravním letadle, musí zaplatit dalšího půl milionu.
Svobodová si zvolila dvouleté studium na ČVUT. Zároveň si k tomu musela „nalétat praxi“. Jiní volí výcvik u konkrétní organizace. Absolvent pak oslovuje aerolinky, zda o něj mají zájem. V pořadu uvedla, že americký trh je specifický tím, že funguje podle odlišných předpisů a piloti vyškolení v Evropě se tam nedostanou. Uspět však mohou v Asii, zvláště když asijské aerolinky nyní mohutně nabírají.
Svobodová nyní letá na pozici druhého pilota, další metou je pro ni pozice kapitána. K tomu musí nalétat dostatečně množství hodin a prokazovat svoje schopnosti.
„V roce 2000 průměrný občan letěl jednou za 43 měsíců. Loni to bylo každých 22 měsíců,“ řekl generální ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Alexandre de Juniac. Létání podle něj nebylo nikdy dostupnější.
Celkový počet cestujících na pravidelných linkách se loni zvýšil o 7,3 procenta na 4,1 miliardy. Největší růst a nejvíce cestujících bylo zaznamenáno v oblasti Asie a Tichomoří. Aerolinky z tohoto regionu přepravily 1,5 miliardy cestujících, což je o 10,6 procenta více než předloni. Na celkovém počtu tak měly podíl 36,3 procenta. Druhá byla Evropa s podílem 26,3 procenta, třetí skončila Severní Amerika s podílem 23 procent.
Aerolinky loni také poskytly pravidelné lety mezi více než 20 tisíci páry měst. To je více než dvojnásobek úrovně roku 1995. Takový růst přímých služeb zlepšuje výkonnost díky snižování nákladů a úspoře času pro cestující i přepravce, uvedla IATA.
Trh s nákladní leteckou přepravou se zvýšil o 9,9 procenta. Kapacita pak stoupla o 5,3 procenta a vytíženost letadel o 2,1 procenta.