AAA Auto chtějí letos vydělávat, pak zamíří na východ

Praha - Největší obchodník s ojetinami v Česku, společnost AAA Auto, má za sebou nevydařenou expanzi. Aktivity firmy v Polsku, Maďarsku a Rumunsku skončily fiaskem, cena akcií se od vstupu na burzy v Praze a Budapešti na podzim 2007 propadla o víc než osmdesát procent. Jen za loňský rok firma prodělala třičtvrtě miliardy. Šéf a zakladatel AAA Anthony Denny ale zůstává optimistou. Firma má ozdravný plán, stahuje se zpět na český a slovenský trh a má ambici vrátit se ještě letos k zisku. Ani chuť na zahraniční trhy zatím Dennyho nepřešla. Až se firma uzdraví, zvažuje novou expanzi, tentokrát na Ukrajinu a do Ruska.

Bylo to jako pohádka. Australan Anthony Denny přijel do postkomunistického Československa v roce 1992. V zemi, kde většinu vozového parku tvořily obstarožní škodovky a žigulíky, začal prodávat ojetiny dovezené ze Západu. Sázka na jistotu vyšla, Dennyho AAA Auto opanovala tuzemský trh s ojetinami a její obrat i počet prodaných vozů každoročně rostl. Vedení firmy to zvedlo sebevědomí a v roce 2005 začalo plánovat rozsáhlou expanzi. Aby firma získala peníze na budování nových poboček ve středoevropských zemích, vstoupila na burzu.

Jenže novým pobočkám se nedařilo podle představ, posléze se přidala ještě hospodářská recese. Hodnota cenných papírů se zřítila z počátečních padesáti korun na méně než deset. Úpisem sice firma vydělala 31 milionů eur, o 37 však od té doby vinou špatných obchodů přišla. Pražská burza nakonec kvůli malému objemu obchodů vyřadila akcie AAA Auto z hlavního indexu PX. „Načasování expanze a následné kotování na burze bylo nešťastné. Dostali jsme se do nevhodné části ekonomického cyklu. Když se dnes člověk ohlédne zpátky, tak by si přál, aby všechno udělal trochu jinak,“ přiznává Denny.

25 minut
Investorský magazín
Zdroj: ČT24

Anthony James Denny, generální ředitel AAA Auto:

„Načasování expanze a následné kotování na burze bylo nešťastné. Dostali jsme se do nevhodné části ekonomického cyklu. Když se dnes člověk ohlédne zpátky, tak by si přál, aby všechno udělal trochu jinak.“

Za neúspěchem AAA Auto na burze stojí podle burzovního analytika České spořitelny Radima Kramuleho skutečnost, že vzhledem k velikosti společnosti o ni nejevili valný zájem větší hráči. „Od začátku byla emise zaměřena na drobné klienty. S tím, jak výsledky společnosti naznačovaly zhoršování, opadal i zájem menších investorů a nebyl nikdo, kdo by vytvářel běžné obchodování s touto akcií,“ vysvětluje. Denny rázně odmítá jakékoli spekulace o tom, že by se AAA Auto z burzy stáhla. Kurzu cenných papírů chce pomoct jejich zpětným odkupem. „Jsem přesvědčen, že střednědobě nebo dlouhodobě se naše akcie zotaví,“ dodává.

V zisku už v nejbližích měsících

Nové investory by měly nalákat lepší hospodářské výsledky. Firma se postupně stáhla ze všech nových trhů a nechala si jen prosperující pobočky v Česku a na Slovensku. V rámci úsporných opatření také škrtala ve výdajích na pracovní sílu. Z původních 3800 zaměstnanců si nechala jen čtrnáct stovek. Vedení firmy už před časem oznámilo svůj záměr vrátit se ještě letos zpět k zisku. „Rozhodně v to doufáme, jsme zaměřeni na to, abychom se letos dostali do černých čísel,“ potvrdil Denny s tím, že firma by mohla začít vydělávat už v letošním druhém čtvrtletí.

Že by se to „Áčkám“ mohlo podařit, si myslí i Kramule. Poukazuje přitom na lepší výsledky firmy v prvním čtvrtletí. „Nesmíme zapomenout, že prodeje aut jsou sezónní, takže většinou druhý a třetí kvartál bývají mnohem lepší než první a čtvrtý,“ zdůraznil analytik. „Z tohoto hlediska by se společnost opravdu mohla už od druhého kvartálu podívat zase zpátky do zisku,“ dodal.

Směr Rusko a Ukrajina

Poté, co se firma stabilizuje, chce Denny zahájit novou vlnu expanze. Netají se přitom, že pomrkává po ukrajinském a ruském trhu. S realizací svých plánů ale vyčká na dobu, kdy se podaří vyřešit současné problémy tamních ekonomik. „Jsme přesvědčeni, že v nejbližších třech až pěti letech budeme moci vstoupit na Ukrajinu,“ míní. V Rusku, kde se trh s automobily prakticky rozpadl, je situace složitější. „Jsme přesvědčeni, že náš byznys model nakonec bude v Rusku fungovat, ale bude záviset na tom, co trhy udělají,“ dodal Denny.

Na novou expanzi bude ovšem firma muset sehnat prostředky. To ale nebude vůbec snadný úkol, protože velkou bolístkou AAA Auto jsou v současnosti právě dluhy. Na konci loňského roku to bylo zhruba 60 milionů eur. Denny věří, že se dluh společnosti v příštích letech podaří snížit na polovinu. Spoléhá přitom na prodej vlastních nemovitostí.

Autobazar
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 5 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 8 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 20 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...