Benešov – Ředitelství silnic a dálnic dnes představilo počítačové simulace dvou zvažovaných variant dálnice D3, která má spojit Prahu a České Budějovice. Zatím ale není jasné, která z nich bude realizována a hrozí, že se úsek mezi Prahou a Benešovem začne stavět až v roce 2020. Na vhodné trase se totiž nedokáží shodnout ekologové s ministerstvem, krajem a obcemi.
Vznikla virtuální podoba obou variant dálnice D3
Nové simulace předvedly, jak mohou vypadat mosty, tunely nebo křižovatky na dálnici D3 v původně připravené tzv. stabilizované variantě i v ekologické variantě Promika. Prezentaci viděli jako první starostové středočeských obcí, kterým dlouhé otálení se začátkem stavby vadí.
Odborníci totiž teď díky dlouhým diskusím ekologů s ministerstvem teprve shromažďují materiály pro studii EIA, která posuzuje vliv autostrády na životní prostředí. Podle původních plánů se přitom již mělo stavět.
Svou nelibost s nastalou situací dal najevo například starosta Sedlčan Jiří Burian. „Jak se můžeme teď vracet zase k prostudování nebo řešení zcela jiných variant?“ ptal se na dnešní prezentaci.
Ministerstvo životního prostředí, které zablokovalo původně plánovanou variantu dálnice, ale na svých výhradách trvá. „Dálnici do jižních Čech chceme, ale nikoliv přes rekreační oblast Posázaví,“ uvedl náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.
Studie vlivu dálnice na životní prostředí má být hotova na jaře. Tehdy se také chtějí setkat středočeští starostové. Pokud ovšem ministerstvo životního prostředí své námitky nestáhne a bude se stavět varianta Promika, začne středočeská část dálnice vznikat navzdory vůli starostů až v roce 2020.