V Česku přibývá těžkých nehod tramvají a jiné MHD

Praha – V Česku razantním způsobem narůstá počet těžkých nehod tramvají a dalších vozidel městské hromadné dopravy. Zatímco v předchozích dvou letech nedošlo ani k jediné havárii, kterou by vyšetřovatelé označili za závažnou, letos už evidují sedm takových případů. Vzrostl také počet lidí, kteří při tramvajových nebo trolejbusových nehodách zemřeli. Zatím jich je od začátku roku dvanáct.

Jen v Praze denně vyráží do provozu asi 350 tramvajových souprav, v Brně 180 a v Ostravě 120. Celorepublikové statistiky přitom mluví o tom, že průměrně v Česku denně dojde minimálně k šesti drobným tramvajovým nehodám. Závažná nehoda městských drážních vozidel pak je ta, při které vznikne více než pětimilionová škoda nebo dojde k usmrcení člověka. Naposledy před letošní sérií těžkých nehod přitom vyjeli inspektoři k takovému případu v roce 2008. 

Tehdy se v Ostravě po chybě řidiče střetly čelně dvě tramvaje a tři lidé zahynuli. „Letošní rok je závažnější z toho důvodu, že Drážní inspekce už eviduje sedm těchto nehod. Ve třech případech se jedná o srážku tramvají, ve dvou případech o srážku tramvaje s automobilem, v jednom případě o srážku s cyklistou a v jednom případě o srážku tramvaje s trolejbusem,“ vypočítává mluvčí inspektorů Martin Drápal a dodává: Dá se říct, že společným prvkem většiny těchto nehod je selhání lidského faktoru."

Příčiny nehod jsou různé

Například řidič pražské tramvaje, která v září narazila do soupravy před sebou, zemřel kvůli své zdravotní indispozici už před nehodou, za další pražskou havárii pak mohl cyklista, který vedl v opilosti kolo po kolejích a po střetu se soupravou zemřel. V Ostravě zase při dubnové nehodě s dvanácti lehce zraněnými selhaly tramvaji brzdy a pak proto narazila do jiného vozu před sebou a další dvě smrtelné nehody z moravskoslezské metropole zase zavinili řidiči nákladního a osobního auta, kteří vjeli soupravě do dráhy.

Nehoda tramvaje a trolejbusu
Zdroj: ČT24/Drážní inspekce

Pochybení řidičky tramvaje naopak figuruje u nehody, při které tramvaj přivřela cestujícího do dveří a rozjela se. „Paní řidička je v současnosti ve stavu nemocných. My ji ale podle výsledků vyšetřování budeme nuceni pro ztrátu způsobilosti k řízení propustit,“ uvedl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht. 

Zatím nejhorší letošní tramvajovou tragédií byla květnová srážka soupravy s trolejbusem v Brně. Vyžádala si jeden lidský život a patnáct zraněných: „Po tragické nehodě jsme přijali bezpečnostní opatření. Například jsme sledovali průjezdy našich řidičů křižovatkami, abychom se přesvědčili, zda neprojíždí na červenou,“ popisuje Linda Škrancová z brněnského dopravního podniku a doplňuje: „Děláme taky namátkové kontroly. Přijali jsme například více tzv. techniků jízdy, kteří kontrolují řidiče a hlavně jejich způsob řízení.“

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Pražský dopravní podnik zase vsází na kontroly zaměřené na alkohol v krvi řidičů: „Jsou náhodné, nejčastěji je děláme po ránu, kdy vyjíždí řidiči například z vozoven a z garáží. V letošním roce už bylo téměř čtyřicet tisíc takových kontrol a evidujeme pouze devět případů, kdy řidiči kontrolou neprošli. Ve dvou za to mohl zbytkový alkohol, za což jsme uložili pokuty, a v ostatních sedmi případech jsme okamžitě rozvázali pracovní poměr s řidičem,“ konstatuje mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. 

Za velké množství nehod ale řidiči dopravních podniků nemohou, tradičně vysoké procento smrtelných střetů zaviní sami cestující například při přestupování. „Střety tramvají s chodci jsou letos bohužel velmi časté. V porovnání s minulým rokem jich přibylo asi trojnásobně – zatímco tehdy takto zemřeli dva lidé, v letošním roce už jich je sedm,“ podotýká Ilona Vysoudilová.

Načítání...