Správa železniční dopravní cesty bude ve vysokorychlostním železničním spojení Prahy a Drážďan zodpovědná pouze za úsek z Prahy na úpatí Krušných hor. Vlaky toto pohoří překonají dlouhým tunelem, který však vyprojektuje a bude provozovat německá DB Netz. Oznámilo to ministerstvo dopravy po jednání ministra v demisi Dana Ťoka (za ANO) s jeho saským protějškem Martinem Duligem (SPD).
Tunel pro vysokorychlostní trať mezi Prahou a Drážďany vyprojektují Němci
Vysokorychlostní železnice Praha–Drážďany má být první rychlodráhou na českém území, její součástí má být i tunel, který by mohl patřit k nejdelším v Evropě – po švýcarských úpatních tunelech na Gotthardu a Lötschbergu a tunelu pod lamanšským průlivem a snad také trojici alpských tunelů v Rakousku, které budou patrně hotové dříve.
Krušnohorský tunel dlouhý 26 kilometrů však bude spíše německý než český. „Dohodli jsme se, že 26 kilometrů dlouhý přeshraniční tunel bude projektován a provozován podle německých předpisů, což bude upraveno v mezistátní smlouvě,“ uvedl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO). Dodal, že na projekt bude mít vliv i česká strana, měl by ho připravit tým složený ze zástupců DB Netz i české SŽDC.
Smlouva, která popíše další postup přípravy a také vyčíslí potřebné prostředky pro nejbližší léta, by měla být podle ministra Ťoka hotová do konce roku.
Německo sice žádný podobně dlouhý železniční tunel nemá, DB Netz má ale ve srovnání s českými kolegy podstatně více zkušeností se stavbou a provozováním vysokorychlostních tratí. V Německu jich je v provozu asi tři tisíce kilometrů (včetně tratí s rychlostí 200 km/h).
Naposledy uvedla DB do provozu vysokorychlostní trať spojující Erfurt a Norimberk loni v prosinci. Díky ní a souboru dalších nových či výrazně modernizovaných tratí se následně zkrátila jízdní doba vlaků ICE mezi Mnichovem a Berlínem až na 3 hodiny 55 minut. Z Prahy by měla cesta od letošního června trvat o tři minuty déle, přestože je Berlínu zhruba o polovinu blíže.
Jen samotná vysokorychlostní trať Praha–Drážďany by však měla cestování urychlit více než o hodinu. Další urychlení by potom mělo přinést zrychlení trati mezi Berlínem a Drážďany na 200 km/h.
V současnosti připravuje SŽDC společně se saskými úřady studii proveditelnosti, hotová by měla být v průběhu příštího roku. Z ní vzejde technické řešení pro další projektovou přípravu. Samotná výstavba patrně začne až kolem roku 2030. Odhady nákladů na celou trasu jsou kolem pěti miliard eur.