Chalupki/Zittau - Nižší ceny a větší výběr táhne do pohraničí tisíce Čechů. V předvánočním čase praskají ve švech zejména polské tržnice, nápor českých zákazníků hlásí i němečtí prodejci. Éra velkých nákupů potravin v Německu ale kvůli slabé koruně ustupuje, lidé jezdí spíš jen pro vytipované zboží.
Třetina Čechů jezdí pro dárky za hranice, je tam levněji
Na trhy do polských Chalupek jezdí denně i 200 000 Čechů. Polští prodejci je vítají s otevřenou náručí - utrácejí více než domácí zákazníci. „Vy přijíždíte opravdu nakupovat, Poláci se jezdí na trhy spíše jen dívat,“ pochvaluje si jeden z prodejců. A nadšení je oboustranné. „Všechno je tu levné, je to nádhera,“ libují si čeští zákazníci.
Obleky, boty, lyžařské bundy nebo kabáty se dají v polském příhraničí sehnat i o polovinu levněji než u nás. Nejvíc ale Češi jezdí i pro potraviny. Hlavně maso a ryby. „Češi vždycky kupují pečenáče, makrely, mají vůbec hodně rádi ryby. U vás jsou o hodně dražší,“ potvrzuje prodavačka rybích specialit.
Obchodníci se na české nákupní nájezdy pravidelně připravují. Ceny jsou uváděné ve zlotých i v korunách. Podle prodejců Češi hodně přepočítavají a slyší na slevy. „Největší nájezd Čechů je po výplatě. Každý měsíc tu máme od desátého po dva týdny o čtvrtcích a o sobotách obrovský nával,“ říká majitel tržnice Janusz Prucnal.
Ani v německém pohraničí si ale Češi nepřipadají jako v cizině, pětina aut má českou poznávací značku a čeština zní i mezi regály. A to přesto, že například německé město Zittau, v češtině Žitava, už takový nápor jako dřív nezažívá. Ceny se srovnaly, pravidelné víkendové nákupy se už kvůli slabé koruně nevyplatí. V Německu teď nákup běžných potravin vyjde asi o patnáct procent dráž. A tak Češi jezdí nakupovat konkrétní zboží - třeba kvůli slevě.
Podle posledního průzkumu GE Money Bank jezdí do Polska, Německa, Rakouska nebo na Slovensko celá třetina Čechů. A to nejen před Vánoci.