Praha - Ministerstvu dopravy znovu přibývá nadprůměrně placených externích zmocněnců. Po Karlu Lopraisovi, který se za 60 tisíc měsíčně stará o propagaci bezpečných silnic, teď šéf resortu Pavel Dobeš vytvořil další místo pro bývalého ředitele ŘSD Jiřího Švorce. Přestože poprvé zveřejnil mzdy svých tří jiných poradců, Švorcův plat ministr prozradit nechce.
Švorc zmocněncem ministerstva dopravy – jeho plat je tajemstvím
Ministerstvo dopravy se postupně vrací k tomu, co už samo před časem zkoušelo zrušit – k většímu počtu externě najímaných zmocněnců. Nejvíce jich úřad platil za vlády Mirka Toplánka, tehdy zaměstnával hned pětici občanských demokratů, kteří měli pomáhat s plánováním, komunikováním a stavbou silnic.
Jan Zborník se například v Karlovarském kraji za 90 tisíc korun měsíčně staral o rychlostní komunikaci R6, Miroslav Jaroš pobíral v Plzeňském kraji ještě o deset tisíc korun víc jako zmocněnec pro silnice první třídy č. 19 a č. 20, na stejnou odměnu si pak v Jihomoravském kraji přišel Milan Venclík, starající se o rychlostní komunikace č. 43 a č. 52. Nejlépe byl placen Ivo Toman, jehož pozice byla definována jako „zmocněnec pro komunikace D11 a R35“. Dostával až 165 tisíc měsíčně. Přestože dálnice dodnes dokončena není, Toman pracuje pro ministerstvo dál, tentokrát jako náměstek současného šéfa úřadu za 80 tisíc měsíčně. Pátým bývalým zmocněncem byl František Kopecký, plat zhruba 100 tisíc měsíčně pobírá jako jediný dodnes. Ostatní místa zmocněnců totiž postupně rušila úřednická vláda Jana Fischera a následně ministr dopravy Vít Bárta, který ukončil působení Ivo Tomana.
Zmocněnci se ale s dalšími ministry začínají opět objevovat. Nejdřív Radek Šmerda vytvořil místo pro bývalého automobilového závodníka Karla Lopraise. Ten se má starat o bezpečnost na silnicích za 60 tisíc korun měsíčně. A ministrův následovník Pavel Dobeš teď má nového zmocněnce Jiřího Švorce.
Specializovat se má na chystanou opravu dálnice D1: „Jeho role bude zejména při komunikaci s kraji, s jednotlivými obcemi, bude komunikovat s Ředitelstvím silnic a dálnic, dále bude spolupracovat při projektování a samotné výstavě. Měl by taky mediálně komunikovat, co všechno přinese rekonstrukce dálnice a jaké negativní dopady to bude mít,“ vysvětluje ministr dopravy.
Podle zákulisních informací přitom dostal bývalý šéf ŘSD Jiří Švorc od ministra na výběr: buď na pozici generálního ředitele silničářů rezignuje, nebo bude odvolán. Když zvolil první možnost, tak pro něj hned poté Pavel Dobeš vytvořil právě pozici zmocněnce.
„V tuhle chvíli není představa konkrétní, kolik bude mít plat. Navíc ani ve chvíli, kdy bude podepsána smlouva, tak ze strany pana Švorce nebude povinnost plat zveřejnit. Bude otázka, jestli to on bude chtít, protože nebude zaměstnancem ŘSD, ale bude zaměstnán na mandátní smlouvu,“ dodává ministr Pavel Dobeš.
Právě tento typ smluv úřad se zmocněnci uzavírá nejčastěji. A podobně externě platí ministr taky své poradce Marka Diana, Ivana Špinila a Jana Fiedlera. „Jeden z nich má na starosti uvnitř ministerstva dopravy vnitřní reorganizaci, další je expertem přes železnice a třetí má na starosti dopravní infrastrukturu, což obnáší například vyjednávání s kraji a s obcemi,“ vysvětluje náplň práce poradců mluvčí ministerstva Květa Kočová.
Teď poprvé úřad platy poradců zveřejnil – Marek Dian pobírá měsíčně 24 tisíc korun, zbývající dva experti shodně 50 tisíc. „Poradci na ministerstvu dopravy pracují na živnostenský list a jejich smlouvy jsou uzavřeny na dobu určitou do prosince letošního roku,“ uzavírá Květa Kočová.