Energetické společnosti se spojují v boji proti prodejcům, pro které se vžil výraz šmejdi. V energetice jde o podvodné obchodníky, jež se falešně vydávají například za zástupce stávajících dodavatelů, ale i Sdružení obrany spotřebitelů nebo jiných institucí. Většina velkých firem už podepsala deklaraci na ochranu zákazníků. Dodržování pravidel budou kontrolovat úřady – a jejich porušení pokutovat.
„Šmejdi“ jsou stále drzejší. Energetici vyrazili do společného boje
Odběratel Jan Kopecký bere elektřinu od jednoho dodavatele, platil ji ale hned dvěma. Půl roku si totiž společnost z jeho účtu inkasovala peníze de facto za nic.
„Manželka útržky vždycky schová a já jsem je potom uviděl na stole. Prohlédl jsem si je a uviděl jsem, že tam jsou dvě firmy,“ popsal Jan Kopecký, jak zjistil, že se stal obětí nekalých obchodníků.
Jedna firma byla původní, ke druhé měl v budoucnu přestoupit poté, co se nechal přesvědčit takzvanými šmejdy. Necelých šest tisíc korun, které podvodníkům zaplatil, dodnes nedostal zpět. Když chtěl od smlouvy odstoupit, přišla mu navíc složenka, že musí uhradit pokutu pět tisíc korun.
- Na praktiky takzvaných šmejdů – kteří prodávají drahé zboží a zaměřují se výhradně na seniory – znovu poukázal i pořad Infiltrace: obchod s důvěrou. Česká televize ho odvysílala minulý týden.
- Autorky ve snímku poukázaly na to, že tito nekalí obchodníci stále nezmizeli. Velká část se ale přesunula na internet. Zboží a služby vnucují starším lidem přes e-maily nebo telefony. Senioři často vůbec netuší, že se v telefonickém rozhovoru zavázali k nákupu produktu.
Další odběratelka, Michaela Vrbová, byla ostražitější, a to díky své práci v sociální oblasti, kdy sama radí lidem, kteří naletěli. Muž v telefonu jí nepřesvědčil, a na rozdíl od pana Kopeckého smlouvu nepodepsala.
„Vysvětlil mi, že na moje odběrné místo – sdělil i mou adresu – je nahlášeno několik dodavatelů energií. S tím, že si mě někdo chce přetáhnout, a že mi nabízí pomoc, abych neplatila pokutu. Takže jsem se začala trošku bát,“ popsala Michaela Vrbová.
Obchodník se Michaele Vrbové představil jako člen centra Sdružení obrany spotřebitelů, kterým ale ve skutečnosti nebyl. „To je parazitování na dobrém jméně, které jsme si pracně vytvořili. Podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele,“ reaguje na tento trend předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., Gerta Mazalová.
Vznikající deklarace jako vodítko pro spotřebitele
Podle sdružení jsou takzvaní šmejdi stále drzejší a například se vydávají i za inspektory České obchodní inspekce nebo za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ročně na tyto nekalé praktiky eviduje přibližně dvacet tisíc udání.
I z toho důvodu se teď energetické společnosti v boji proti podvodníkům spojily a uzavřely deklaraci, která začne platit od července. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.
Obsah dokumentu je možné shrnout do tří klíčových oblastí – transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.
Už teď se k deklaraci připojilo 80 procent tuzemského energetického trhu. Pro zákazníky by pak seznam daných firem měl být vodítkem, jak vybrat spolehlivého obchodníka, který se nekalých praktik dopouštět nebude.
Dokument podepsalo taky ministerstvo průmyslu a obchodu, které navíc připravuje novelu energetického zákona. „V novele se snažíme tyto nekalé obchodní praktiky vymýtit,“ uvedl tamní náměstek pro energetiku René Neděla. Zákazníci by tak měli mít možnost snadněji od smlouvy odstoupit, a to v ideálním případě bez sankce.
Na podvodníky před šesti lety upozornil dokument
Označení šmejdi ve významu nekalých nebo podvodných prodejců pochází z dokumentu se stejným názvem z roku 2013. Sylvie Dymáková v něm upozornila na praktiky společností pořádajících předváděcí akce pro seniory.
V lednu 2015 sněmovna schválila novelu zákona o ochraně spotřebitelů. Předváděcích akcí tak začalo ubývat a šmejdi se zaměřili na podomní prodeje. Na to zareagovaly obce vyhláškami, které tento typ obchodu zakázaly. Prodejci se tak začali vydávat třeba za zaměstnance pojišťoven nebo kominíky.
Policie proto pro seniory spustila speciální lekce, v nichž je učí obraně před nejčastějšími triky zlodějů. V současnosti se tento typ prodejců z hal a ulic přesouvá k nátlakům přes internet, e-mail nebo telefon.