Praha – Zabránit zcela zbytečným zraněním či dokonce úmrtím dálničních dělníků má nové zařízení, které začali zkoušet silničáři na dálnici D1. Před místa oprav začali pokládat plastové pásy, které řidiče na uzavírku v jejich pruhu důrazně upozorní, popř. je probudí.
Silničáře na dálnici chrání plastové pásy – na uzavírku důrazně upozorní
Nehody, při kterých řidič přehlédne, že se blíží uzavírka a narazí například do auta dálniční správy nebo přímo do dělníků, kteří na dálnici pracují, se každý rok stane několik. Například počátkem srpna narazil kamion do auta správy silnic, které potom smetlo dělníky pracující u něj. Jednomu z nich potom museli lékaři amputovat nohu a má poškozenou míchu. Podobných nehod se letos již stalo kolem 50. Silničáři nyní přišli s opatřením v podobě tří plastových pásů, které řidiče důrazně upozorní, že musí jízdní pruh vyklidit, protože se bezprostředně blíží k uzavírce. „Je to vysoké asi tři centimety. To se člověk musí probudit,“ charakterizoval pásy jeden z dělníků, které nyní při práci na dálnici D1 chrání.
Zatím je možné setkat se s pásy na opravovaném úseku D1 u Prahy, leží 100 až 150 metrů od výstražného vozíku s šipkou. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla i mistra mirošovické dálniční správy Jana Kráčmery je rozdíl v chování řidičů zřejmý – do sousedního pruhu přejíždějí daleko od dělníků. „Když tam ty prahy nejsou, tak jedou do poslední chvíle,“ zdůraznil Jan Kráčmera. Jan Rýdl podotkl, že zpomalovacích sad brzy přibude.
Co se v autě děje při průjezdu přes plastové pásy, otestovala posádka ČT v rychlosti 40 km/h. Podle silničářů by v takové rychlosti nemělo ani důrazné třesení zanechat na autě trvalé následky. ŘSD připouští, že poškození tlumičů při přejezdu pásů hrozí, ovšem až při rychlosti nad 80 km/h. Řidičům, kteří budou respektovat značení, se to prý stát nemůže.