Sebnitzská trať je prý ostuda Saska

Sebnitz (Německo) – Že na německém území zřejmě nebude obnovena železniční trať ze Sebnitz k sasko-českým hranicím u Dolní Poustevny, je podle místních médií ostuda Saska. O osudu zhruba 600 metrů, na kterých je třeba znovu položit koleje, má rozhodnout saský dopravní koordinátor VVO v březnu, už však dal najevo, že o trať zřejmě nebude mít zájem – přesto, že česká Správa železniční dopravní cesty svůj úsek z poustevenského nádraží na hraniční čáru už za 34 milionů korun zrenovovala.

O obnovení přeshraniční trati, která – podobně jako mnoho dalších – zanikla po válce, stojí především Ústecký kraj. Propojení by výrazně zrychlilo cestování vlakem ze Šluknovského výběžku do Děčína. Vlak by mohl přes Bad Schandau dojet z Dolní Poustevny do Děčína zhruba za hodinu. Tím by mohla veřejná doprava vytvořit alternativu automobilové dopravě. V současnosti trvá cesta vlakem s přestupem v Krásné Lípě dvě a půl hodiny, a tak se cesta autem časově vyplatí, i když je nutné objíždět dlouhodobě uzavřené Hřensko.

Na dostavbě kolejí přes hranice se domluvily oba státy v roce 2006 a vydaly společné memorandum. Česko svoji úlohu splnilo, na dokončení německého úseku se už dlouho čeká. „Je to dost hanebný stav. Sasko si dělá před českými sousedy pěknou ostudu, že není schopné položit 600 metrů kolejí,“ řekl televizi MDR starosta Sebnitz Mike Ruckh. Podle autora  reportáže nazvané 595 metrů byrokracie se Češi spolehli na německou spolehlivost, jenže narazili – železniční správa tak možná zbytečně utratila desítky milionů.

Němečtí železničáři se stavbou váhají proto, že Sasko zahájilo vlnu škrtů v regionální železniční dopravě. VVO by chtěl zastavit osobní dopravu v příhraničí včetně úseku Sebnitz–Bad Schandau. Denně po tzv. saském Semmeringu jezdí asi 230 lidí, a to je podle saských představitelů příliš málo. „Schválili jsme investice, ale ve chvíli, kdy tam nikdo nebude jezdit, ztrácejí smysl,“ řekl MDR saský ministr dopravy Sven Morlok.

Podle všeho rozhodnutí zastavit dopravu nezvrátí ani odhady, podle kterých by dokončení přeshraniční spojky přivedlo do vlaků asi tisíc nových cestujících denně.

Pokud dopravu nezaplatí Sasko, neučiní tak ani Ústecký kraj, ačkoli jde především o rychlou dopravu jeho občanů. „Bylo by hodně paradoxní, abychom financovali dopravu tak bohatého státu,“ řekl v prosinci vedoucí odboru dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 6 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 7 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 8 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 11 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 14 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 14 hhodinami
Načítání...