Sdružení Asistence chce pražskou MHD bez bariér

Praha - Občanské sdružení Asistence spustilo v Praze kampaň Žádáme dopravu bez bariér. Sdružení má za cíl odstranění zábran v pohybu tělesně postižených, zejména vozíčkářů, v městské hromadné dopravě hlavního města. Na Jungmannově náměstí členové sdružení občanům názorně předvedli, jak obtížně se člověk na vozíku dostane třeba do vestibulu metra, který není vybaven bezbariérovým vstupem. Situaci handicapovaných v metropoli se právě Asistence pokouší změnit i otevřeným dopisem a peticí Radě hlavního města Prahy.

„Pohybování se po Praze na vozíku není vůbec jednoduché. Jednoznačně je velmi časově náročné. Musíte kombinovat a vyhledávat bezbariérové spoje tak, aby vám na sebe navazovaly. V opačném případě někde budete v mrazu 40 minut čekat na přípoj,“ řekl novinářům Radek Musílek, který se sám pohybuje na invalidním vozíčku.

Občanské sdružení Asistence bylo založeno v roce 1995 několika zaměstnanci Jedličkova ústavu a škol (dále JÚŠ) v Praze, rodiči a přáteli studentů a absolventů JÚŠ. Podnětem ke vzniku sdružení byla situace absolventů, kteří do té doby zůstávali po ukončení studia doma, bez možnosti aktivního uplatnění ve společnosti.

www.asistence.org

7 minut
Rozhovor s Erikem Čiperou
Zdroj: ČT24

Situaci handicapovaných v metropoli se Asistence pokouší změnit otevřeným dopisem vedení Prahy spojeným s peticí, který je zveřejněn na internetu. Pod petici se dnes Pražané mohou podepsat také ve vybraných stanicích metra, kde ji budou prezentovat děti z Jedličkova ústavu.

Z průzkumu magistrátu hlavního města i každodenních zkušeností cestujících vyplynulo sedm nejpalčivějších problémů pohybu handicapovaných lidí v Praze. V Praze nejsou ani pořádně označené výtahy v metru a bezbariérové stanice. „Spousta cizinců bloudí a nemůžou se dostat do metra,“ uvedl Erik Čipera z občanského sdružení Asistence.

Sedm nejpalčivějších problémů v pražské MHD:

  • 25 bariérových stanic metra
  • desítky tramvajových zastávek s výstupem do vozovky
  • malé procento nízkopodlažních vozů tramvají a autobusů
  • bariérové a úzké ostrůvky tramvajových zastávek
  • mezera mezi nástupištěm a vozem metra
  • nedostatečné značení bezbariérových vstupů do metra
  • chybějící vodící linie pro nevidomé na nástupištích metra

V odstraňování bariér by se Praha mohla inspirovat u nedaleké Vídně, míní ředitel kontaktní kanceláře rakouského hlavního města Jan Krčmář. „Je to město, kde neexistují bariéry v metru, neboť tam již v 70. letech postavili výtahy. Navíc skoro ve všech soupravách metra z prvního a posledního vozu vyjíždí plošina, která vozíčkářům usnadňuje nástup,“ uvedl Krčmář.

Vídeň je vstřícná i k lidem s jinými druhy postižení. Nevidomí si kupříkladu mohou na webu stáhnout průvodce městem ve formátu mp3, který během cesty mohou poslouchat. Každý týden tam také přibude jeden semafor se zvukovou signalizací pro nevidomé, dodal Krčmář.

Podle sdružení Asistence odstranění stávajících bariér ve veřejné dopravě učiní Prahu lepším místem pro život nejen lidí s postižením, ale i rodin s malými dětmi, seniorů a vůbec nás všech.

  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2091/209021.jpg
  • Srovnání MHD Prahy a Vídně zdroj: Asistence o.s. http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2091/209030.jpg
Načítání...