Rušení lokálek se státu nedaří

Praha – Velmi těžko se Správa železniční dopravní cesty zbavuje tratí, které navrhla ke zrušení jako prodělečné. Ministerstvo dopravy přerušilo správní řízení o zrušení 11 lokálních tratí. Proti rušení měly námitky obce i přepravci, a objevili se i zájemci o jejich převzetí. To platí i o jediné dosud zrušené trati z Bruntálu do Malé Morávky, kterou chce převzít dopravce KŽC. Naposled musela SŽDC požádat o přerušení správního řízení o zrušení dráhy v případě trati Čejč–Uhřice na jižní Moravě. O vedení nákladních vlaků s ropou právě po této lokálce uvažuje společnost Moravské naftové doly.

Správní řízení o zrušení tratí vede ministerstvo dopravy, které je také může zrušit. SŽDC potom už nemusí železnice udržovat, ačkoli koleje většinou zůstávají na původním místě. Loni na podzim oznámila správa, že chce zrušit celou řadu lokálek, které jsou podle vedení organizace příliš drahé na údržbu vzhledem k minimálnímu nebo žádnému provozu. V případě trati z Čejče do Uhřic už začalo řízení o jejím zrušení, vzhledem k zájmu možného přepravce ale nepokračuje. „Bylo přerušeno správní řízení o zrušení dráhy do 28. března,“ upřesnil mluvčí železniční správy Pavel Halla.

Pozastavené je i zrušení trati v Jihomoravském kraji

Pozastaveno bylo i správní řízení o zrušení další trati v Jihomoravském kraji, když obec Hevlín zažádala o převzetí lokálky z Hrušovan na Jevišovku. Zrušena zřejmě nebude ani trať Vranovice–Pohořelice. Ačkoli po ní už nejezdí osobní vlaky, ČD Cargo po ní nadále chce vozit náklady. SŽDC proto chce změnit kategorii trati z regionální dráhy na vlečku.

SŽDC nezahájila řízení, jímž by zrušila trať Netolice - Dívčice

Vůbec nezačalo řízení o zrušení jihočeské trati Dívčice–Netolice, kde byla v sobotu ukončena osobní doprava. Ačkoli zrušení vlaků bylo zdůvodněno právě zájmem SŽDC o zrušení dráhy, ozvalo se ČD Cargo. Podobně jako v případě pohořelické lokálky má nákladní dopravce zájem také o zachování trati do Netolic. Nákladní vlaky by po ní měly vozit dřevní štěpky, až 20 tisíc tun ročně.

Karlovarský kraj chce zachovat trať v Aši a Horním Slavkově

Karlovarský kraj i nadále trvá na zachování dvou regionálních železničních tratí v úsecích Aš - Aš, státní hranice a Loket, předměstí - Krásný Jez. Ani o jednu ve správním řízení, které je nyní přerušeno, ovšem neprojevil zájem jako nový vlastník. Hejtmanův náměstek Petr Navrátil (ČSSD) uvedl, že vlastnictví tratí a zájem o jejich zachování nelze spojovat.

Úsek z Aše na hranice je podle Navrátila v relativně dobrém stavu a nebylo by asi nutné do jeho zprovoznění příliš investovat. Nesouhlasné stanovisko kraje k jeho zrušení podporuje rovněž sdružení pro osobní dopravu ZV ÖPNV Vogtland z Bavorska kvůli záměru obnovení osobní dopravy v úseku Aš - Selb - Plössberg. „Kdy vydá Správa železniční dopravní cesty nějaké stanovisko, zatím nevíme,“ poznamenal Navrátil. Železnice mezi Loktem, Krásným Jezem a Horním Slavkovem je v mnohem horším stavu, konstatoval náměstek. Podotkl, že si její část o víkendu prošel a řada závad odpovídá zjištěním SŽDC. Týká se to například sesuvů zeminy na trať, chybějících kolejí a rozpadlých opěrných zdí.

Jako nejjasnější se Navrátilovi zdá osud trati mezi Protivcem a Bochovem na Karlovarsku. V tomto případě SŽDC zahájila správní řízení o změně kategorie regionální dráhy na vlečku. To by podle náměstka odpovídalo charakteru využití této trati. O zachování provozu má zájem ČD Cargo a loni po této trati projelo 215 vlaků.

O severočeské lokálky je zájem, Švestkovou chtějí hned dva spolky

Osud pěti železničních tratí na severu Čech je stále nejasný. Dvě z nich už Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předala do správního řízení o zrušení, o osudu tří zatím nerozhodla. Nejblíže zrušení jsou tratě Libochovice - Straškov a Čížkovice - Obrnice, o převzetí obou už ale projevily zájem různé spolky. Překvapivý zájem je především o takzvanou Švestkovou dráhu z Čížkovic do Obrnic, na které v létě jezdí turistické vlaky z Mostu do Litoměřic a projedou po ní občas i nákladní vlaky společnosti Unipetrol.

Zájem o trať projevil jak svazek místních obcí, který se na financování turistické dopravy podílí, tak i sdružení Zubrnická museální železnice (ZMŽ).

SŽDC přerušila řízení o rušení trati mezi Čelákovicemi a Mochovem u Prahy

Důvodem byl hlavně nesouhlas společností TSR Czech Republic a ČD Cargo, podle nichž lze dráhu využívat pro nákladní dopravu. Další subjekty projevily písemný zájem o převod trati do vlastnictví. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally se uvažuje o rušení dalších tří tratí ve Středočeském kraji. V jejich případě zatím nezačalo správní řízení. Například o trať mezi Bošicemi a Bečváry na Kolínsku má podle Hally zájem společnost KŽC Doprava. Další dráha, které hrozí zrušení, je mezi Kolešovicemi a Krupou na Rakovnicku. O převod této trati podle Hally dosud nikdo neprojevil zájem. Poslední ohroženou středočeskou tratí na seznamu SŽDC je úsek z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova na Mladoboleslavsku, který pokračuje do Královéhradeckého kraje. Podle Hally má o provozování dopravy na části dráhy zájem ČD Cargo.

Přerušené je i řízení o zrušení trati z Královce do Žacléře

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechala přerušit řízení o zrušení železniční trati z Královce do Žacléře na Trutnovsku. Důvodem bylo nesouhlasné stanovisko společnosti Gemec-Union a dalších dvou subjektů. Správní řízení na zrušení nadále pokračuje pro trať z Broumova do Otovic na Náchodsku. Napadeno je ale námitkou Královéhradeckého kraje.

Protože obce i malí dopravci, kteří provozují většinou výletní vlaky s historickými motoráčky, o lokálky stojí, přerušilo ministerstvo i některá další řízení o zrušení tratí. Skutečně blízko zrušení je zatím jen dlouho nevyužívaná trať z Kralovic u Rakovníka do Mladotic. SŽDC se chce kvůli úspoře nákladů vzdát celkem 28 tratí nebo úseků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 24 mminutami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 8 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 11 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 12 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 13 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 15 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 16 hhodinami
Načítání...