Praha – Řidiči kamionů mají jasný úkol – dovézt zboží na místo určení rychle, a to i za cenu porušení předpisů. Řada z nich tvrdí, že postavit se zájmům firmy v praxi znamená ztrátu zaměstnání. Aby si práci udrželi, jezdí řada z nich i v době, kdy by měli odpočívat.
Řidiči kamionů: Dodržovat dobu odpočinku znamená přijít o práci
Obcházení povinné doby odpočinku ohrožuje bezpečnost silničního provozu a vybírá si svou daň. Každý rok způsobí řidiči, kteří za volantem usnou, přes 130 nehod – loni jich bylo 138, letos za prvních šest měsíců 62 havárií. Každoročně také zemře na následky těchto nehod několik lidí. Nejtragičtější byl rok 2010, kdy zahynulo 7 lidí. Letos si pak spánek řidiče za volantem kamionu vyžádal podle policie 3 životy.
Profesionální řidič kamionu oslovený Českou televizí (ČT) nechtěl prozradit svou identitu, protože si v současné době hledá práci. Přesto přiznává – pravidla porušoval jen proto, aby vyhověl svým nadřízeným: „Každá firma vám řekne, že nikoho nenutí porušovat předpisy. Pak přijdete do práce a už ráno si to dokážete spočítat, že to nestihnete. Tak vám řeknou – koukej to zařídit a jeď.“ Nejčastěji podle svých slov falšoval dobu odpočinku. Ze záznamového zařízení auta vytahoval svoji kartu šoféra v době, kdy měl odpočívat.
Do tří společností, které řidiči často na internetu kritizují, zamířil figurant ČT a bývalý řidič kamionu. Ptal se na mzdu, trasy a také, zda a za jakých podmínek se dá najet víc kilometrů a tím i vydělat víc peněz.
Natáčení skrytou kamerou potvrdilo, že všechny tři firmy se nezdráhají porušovat předpisy – první vystavením dokladu o dovolené, která neproběhla, v dalších dvou firmách reportér Richard Samko zjistil, že není problém využívat dvě karty šoféra – v případě, kdy by měl řidič zastavit a odpočívat, vloží do záznamového zařízení kartu svého kolegy a jede dál.
Že k porušování předpisů tímto způsobem dochází, potvrdil i Pavel Nosek z ředitelství služby dopravní policie. Zároveň ale dodal, že policie je schopná takové praktiky odhalit. Podle občanského sdružení Řidiči CZ je nicméně hlavní problém v tom, že ani pokuty nepoctivé firmy nedonutí ke změně. V Česku totiž existuje rozsudek soudu, který říká, že pokuta nemůže být pro firmu likvidační.
Pustím si tvrdou muziku, to vždycky zabere
Strach z toho, že za volantem usnou, provází všechny řidiče bez výjimky. Receptů, jak s únavou bojovat, mají hned několik. Na dotaz České televize se někteří z nich svěřili, že si například pouští hlasitou hudbu nebo pijí zelený čaj či studenou kávu.
Dopravci připomínají, že velkým problémem je i nedostatek parkovacích míst podél dálnic, kde by řidiči mohli zastavit a odpočinout si. „Podle našich průzkumů chybí zhruba dva tisíce parkovacích míst,“ říká mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.
„Víme, že dlouhodobě je nedostatek těchto parkovacích míst. Proto se snažíme, pokud nám to dovolí finanční prostředky, zavádět nové dálniční odpočívky – v poslední době například na D11, R55 nebo na D3,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Novinku připravuje i Brusel – plánuje zavedení nových tachografů, které dokážou sledovat pohyb každého kamionu přes satelit a snadno tak zjistí, jestli jeho řidič pravidelně odpočívá. Pokud budou nová pravidla schválena, začnou se technická vylepšení využívat od roku 2017.