Registr je stále plný chyb, ministr Dobeš ale odstoupit nehodlá

Praha - Registr vozidel je stále plný chybně uložených dat. Ministerstvo dopravy přesto stále věří, že se tyto nedostatky podaří odstranit do konce září. Sám ministr dopravy Pavel Dobeš přiznává, že registr jede na sedmdesát až osmdesát procent. Největším problémem je napojení systému na základní registry a také konzistence dat. Ačkoliv je tedy registr ne zcela funkční, ministr Dobeš rezignovat nehodlá.

Ministr Dobeš v době spuštění proklamoval, že pokud registr nebude náležitě funkční, rezignuje. Podle jeho slov registr funkční je, ale systém je natolik robustní, že jeho stoprocentní fungování zatím možné není. Hlavním problémem je prý napojenost na základní registry a pak především nekonzistentnost dat.

Pavel Dobeš, ministr dopravy

„Současný stav není dokonalý, ale udělali jsme kus práce. Situace je nyní taková, že ten, kdo přijde, bude odbaven.“

Rychlost systému je podle dostupných informací například z pražských registrů vozidel v podstatě stejná a roste jen minimálně. V průměru se v září ve všech pražských pobočkách odbavilo zhruba sedm tisíc žadatelů o změny v centrálním registru vozidel. To ale proti loňskému roku, kdy registr spravovalo ministerstvo vnitra, odpovídá zhruba polovině agendy.

  • Registr vozidel zdroj: ČT24
  • Registr vozidel zdroj: ČT24

Mezitím už na ministerstvu dopravy podle Dobeše probíhá nezávislý audit, který by někdy v průběhu podzimu měl ukázat, zdali došlo k pochybení zhotovitele, úředníků či jiných subjektů. Ministerstvo už také v souvislosti s registry eviduje 127 žádostí o odškodnění. Dobeš předpokládá, že do konce roku bude ministerstvo na základě správního řízení schopné rozhodnout, kdo bude odškodněn. Peníze by měly jít z rozpočtu ministerstva.

Pavel Dobeš, ministr dopravy

„Evidujeme 127 žádostí za přibližně 3,5 milionu korun, z čehož 72 žádostí má veškeré potřebné dokumentace. Také evidujeme dvacet případů nemajetkové újmy. Ve správním řízení je lhůta, myslím, 6 měsíců, a tak předpokládám, že do konce roku budeme zcela jednoznačně rozhodovat a budou ty finanční prostředky, pokud bude uznáno, vypláceny.“

Nový registr ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Po zhruba hodině provozu systém selhal a od té doby se potýká s neustálými problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS-Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému.

Kdy bude registr fungovat na sto procent, ministerstvo dopravy neví. Spojit systém se základními registry chce do konce roku, pak prý poběží. Jenže v lednu čeká český registr vozidel další zkouška, kdy se bude napojovat na systémy ostatních členských států. Vychytávání nejrůznějších problémů tak může být vlastně nekonečné.

Načítání...