Regiojet vyjíždí, České dráhy už nejsou samy

Praha – Železniční společnost Regiojet dnes zahájila pravidelný provoz svých vlaků. Dceřiná firma autobusového dopravce Student Agency vyjela na linku Praha–Ostrava–Havířov, kde budou její vlaky konkurovat Pendolinům i dalším spojům Českých drah. Vyvrcholilo tak pětileté úsilí soukromých firem, které se pokoušely dostat s komerčním dálkovým vlakem na koleje.

Regiojet je třetí soukromý projekt, který měl vyjet na české koleje. V roce 2007 se nepodařilo uskutečnit projekt tzv. RT Expresu Praha–Ostrava, letos zase nevyjel soukromý Euronight z Prahy do Košic. Žluté vlaky sice mají oproti původně ohlášenému březnovému termínu zpoždění, ale skutečně jsou tady. První spoj vyjel v 5:20 z Havířova, do Prahy dorazil v 9:34. „Byla to naše první jízda s cestujícími. Personál poprvé obsluhoval a poprvé se setkával s problémy, které život přináší. Museli jsme je řešit,“ shrnul mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

Regiojet přibral do vlaku i cestující od konkurence

V plánu jsou zatím tři vlaky v každém směru, zaváděcí jízdní řád ale platí pouze do konce října. V čele vlaků stanou lokomotivy Škoda z 90. let, vodit budou soupravy vagonů ze 70. let upravených tak, aby splňovaly standardy první vozové třídy. Protože jsou vlaky předem vyprodány, dopravce některé spoje posílí – zejména v pátek a neděli odpoledne. K zaplnění vlaku přispěli i cestující, kteří se v něm ocitli omylem. Vyskytly se totiž první problémy, kdy lidé zvyklí nastoupit do prvního vlaku, který uvidí, neměli patřičné jízdenky – Regiojet totiž neuznává lístky konkurenčních Českých drah a naopak. Dnes však žlutý dopravce učinil výjimku. „Pasažéry jsme dnes svezli zdarma. Bylo to asi 20 lidí,“ uvedl mluvčí Ondrůj. „Všem jsme vysvětlovali, kde si mohou lístek příště koupit,“ dodal.

Na palubě vlaku IC Regiojet se cestující dočkali nápoje zdarma, novin, zásuvek a možnosti připojení k internetu. „Vstupem této konkurence se zvýší kvalita pro cestující,“ přiznal náměstek ředitele ČD Antonín Blažek.

Porovnání trasy Praha-Ostrava 

KVALITA VAGONŮ 

Regiojet - kožené sedačky, stůl téměř před každou z nich. Celkově má kolem sebe pasažér hodně prostoru. Plusem jsou také elektrické zásuvky u každého sedadla a připojení na internet. 

ČD – Pendolina dále nabízejí stejný standard, s jakým před šesti lety poprvé vyjely. Ve druhé třídě počítač do zásuvky nezapojíte a nenarazíte ani na wifi připojení. 

Oba konkurenti se navíc chlubí čistými WC.

SLUŽBY 

Regiojet - Noviny zdarma, káva zdarma, nízké ceny občerstvení. 

ČD - Ještě nedávno cestující ve druhé třídě nedostali k ceně jízdenky nic, teď mají nárok na noviny a vodu. Obecně však za jídlo zaplatíte v rychlovlaku ČD více. Nejdražší jídlo vyjde na 125 korun, konkurence má nejvyšší položku za 80 korun. Například snack pak ve žlutých vlacích stojí 20 korun, zatímco bageta z Pendolina se prodává za více než dvojnásobek. 

CENA 

Pro lidi bez slevových karet je jízdné v Pendolinu výrazně dražší. Do Pardubic stojí lístek 335 korun, zatímco Student Agency si účtuje 130 korun. Stálí zákazníci pak pojedou levněji u obou: u ČD se Sporotiketem za 300, s In kartou za 200 korun, nebo u nováčka na kolejích za necelou stokorunu v případě akční kreditové jízdenky. 

RYCHLOST 

Hlavní předností Pendolina je rychlost. Jen do Pardubic zabrala cesta zhruba o deset minut kratší dobu. Ještě větší rozdíl pak vznikne při cestě do Ostravy, kam žlutý vlak dojede o 36 minut později. 

Zdroj: ČT

Jedenáct stanic a autobusové přípoje

Soukromé vlaky, které dnes vyjely, zastavují ve stanicích Praha hl. n., Praha-Libeň, Pardubice hl. n., Ústí nad Orlicí, Zábřeh na Moravě, Olomouc hl. n., Hranice na Moravě, Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n., Ostrava-Stodolní a Havířov. Jízdenky se prodávají ve třech cenových kategoriích, nejlevnější jízdné mezi Prahou a Ostravou je 230 korun, a to na přepážkách Regiojetu na nádražích, prodejních místech Student Agency nebo na webu dopravce.

Stejně jako dráhy vede i Regiojet ke svým vlakům přípoje. Ty ale nemají mít podobu regionálních železničních spojů, nýbrž meziměstských autobusů mateřské společnosti Student Agency. Autobusy pojedou k hlavní železniční trati z Nového Jičína, Příboru, Frýdku-Místku, Karviné a také Otrokovic a Zlína. „Tento model jsme zvolili pro ty cestující, kteří jsou z klasických neželezničních destinací. Třeba Zlín dnes spojuje s Prahou jediný přímý vlak. My do prosince chceme dosáhnout toho, aby kombinace žlutých vlaků a autobusů spojovala obě města každé dvě hodiny,“ přiblížil při představení železniční linky obchodní ředitel Regiojetu Jiří Schmidt.

Bezpečnostní problém – trumf konkurence

Antonín Blažek z konkurenčních Českých drah neopomněl v den zahájení pravidelného provozu Regiojetu poukázat na událost ze zkušebních jízd nového dopravce. Jeho vlak bez cestujících projel návěst stůj v Lipníku nad Bečvou a nebyl daleko střetu s protijedoucím Eurocity. „Máme pochybnosti o vyškolení těchto zaměstnanců,“ poznamenal Blažek.

„Jsou předpisy, které stanovují předpisy na strojvůdce. Máme i evropské předpisy, evropská směrnice zavádí licencování strojvůdců. Pokud chtěl žlutý dopravce vstoupit na koleje, rozhodně musel mít veškerá povolení od Drážního úřadu,“ upozornil náměstek ministra dopravy Ondřej Michalčík.

Na nástup konkurence reagují České dráhy nejenom poukázáním na zásadní problém při zkušební jízdě, ale také vlastními novinkami. V posledních měsících zavedly v Pendolinech a dalších expresních vlacích obdobné doplňkové služby, které nabízí Regiojet – nápoj a noviny v Pendolinu i ve druhé třídě, v ostatních spojích alespoň v první –, ale také chystají snížení cen některých jízdenek. „Půjdeme s cenou dolů pomocí takzvaných SporoTiketů,“ uvedl náměstek Antonín Blažek. Jejich nejlevnější verze pro trasu Praha–Ostrava stojí dnes stejně jako nejlevnější nabídka Regiojetu – 230 korun. Základní jízdné ČD činí 438 korun, u Regiojetu o osmnáct korun méně.

Ilustrační foto
Zdroj: Tomáš Benedikovič/ISIFA/SME

Noví průkopníci soukromé železnice

Ačkoli železnice v 19. století začínaly jako soukromé podniky, kterým patřily koleje, nádraží i vlaky, postupně vše vyvlastnil stát, a tak se soukromí dopravci jeví jako novinka. Zatím všechny firmy, které zajišťovaly každodenní provoz po boku Českých drah, tak činily na objednávku některého kraje, popř. obcí, nebo na vlastní náklady zajišťovaly sezonní provoz pro turisty.

Regiojet je první firma, která nepatří státu a která skutečně vypravila pravidelné dálkové vlaky a sama je platí. Zhruba za rok se ale mezi Prahou a Ostravou má objevit třetí dopravce Leo Express s produktem Rapid Express. Bez státního financování je zatím provozuschopná pouze pražsko-ostravská linka, ačkoli v budoucnosti mohou přibýt další. „Máme náznaky od dopravců, že je zajímá spojení Praha–České Budějovice poté, co bude dobudován koridor,“ uvedl Ondřej Michalčík z ministerstva.

Železniční dopravci se ale mohou zúčastnit výběrových řízení na provoz dálkových vlaků. Podle náměstka Michalčíka půjde zprvu o linky Ostrava–Opava–Olomouc a Praha–Ústí nad Labem–Cheb. Naopak v první vlně „privatizace“ dálkových linek nebudou nejvýznamnější dotované spoje jako Praha–Brno a nejspíš ani Praha–Berlín, ačkoli právě tuto linku provozovanou v součinnosti s Německými drahami by chtěl převzít Regiojet.

LEO Express
Zdroj: ČT24/leovlaky.cz

OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVCI S PRAVIDELNOU DOPRAVOU

  • České dráhy: Provozují regionální dopravu na objednávku krajů a dálkovou dopravu na objednávku státu i komerční vlaky. Zajišťují i mezistátní provoz ve spolupráci s dopravci sousedních států.
  • Jindřichohradecké místní dráhy: Jezdí na úzkokolejných tratích na Jindřichohradecku, na objednávku obcí vypravují také sezonní výletní vlaky.
  • Railtransport: Sice už nejezdí, do roku 2010 ale zajišťoval přeshraniční linku z Varnsdorfu do Žitavy a stál také za neuskutečněným projektem RT Expres Praha–Ostrava.
  • Regiojet: Provozuje dálkové komerční spoje na lince Praha–Havířov, loni pořádal na vlastní náklady prezentační jízdy s motorovou jednotkou v regionech.
  • Veolia Transport: Zajišťuje dopravu na Železnici Desná, kterou provozují obce mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou.
  • Viamont Regio: Jezdí na objednávku krajů na několika regionálních tratích v Karlovarském, Královéhradeckém a Libereckém kraji.
  • Vogtlandbahn: Po vítězství ve výběrovém řízení provozuje mezistátní vlaky z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu.
  • další: Společnosti jako MBM, Posázavský pacifik nebo KŽC doprava vypravují buď na vlastní náklady, nebo na objednávku kraje výletní vlaky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 7 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 9 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 20 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 23 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
26. 12. 2025
Načítání...