Politický marketing fungoval Babišovi, Pirátům i SPD. ČSSD si uškodila, tvrdí experti

92 minut
90’ ČT24 - Co vyhrává volby? Program nebo kampaň?
Zdroj: ČT24

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš výrazně přispěl ke svému současnému volebnímu úspěchu už v roce 2013. Nepřestal totiž s politickým marketingem, ale naopak ho posílil a před volbami ještě přitvrdil. Piráti zase dokázali před volbami silně mobilizovat a SPD jednoduše pojmenovalo nějaký problém a nabídlo v kampani řešení. Sociálním demokratům v kampani chyběla soudnost, shodli se experti na marketing v Devadesátce ČT24.

Hnutí ANO získalo ve volbách necelých 30 procent hlasů. Mezi ním a druhou ODS byl v konečném výsledku rozdíl přes 18 procent. V takovém úspěchu hrál klíčovou roli také politický marketing.

„Drtivé vítězství ANO v těchto volbách rozhodlo to, že hnutí jako jediné nerozpustilo po volbách 2013 svůj marketingový tým. Naopak jej posílilo a následně se věnovalo tomu, co politologové označují jako permanentní kampaň,“ hodnotí úspěch vítěze voleb konzultant Institutu politické komunikace Karel Komínek.

Podle Komínka to byl základ velmi silné pozice pro Andreje Babiše, která hnutí ANO výrazně usnadnila práci v ostré fázi kampaně. Navíc Babišovi podle Komínka velmi ulehčila práci sociální demokracie, když ho premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zbavil funkce ministra financí půl roku před volbami.

„Tím mu prodloužila kontaktní kampaň o několik měsíců,“ zdůvodnil Komínek. Zároveň má za to, že mu tím umožnili opět se postavit proti členům vlády, s nimiž necelé čtyři roky spolupracoval.

Jednoduchost proti květnaté řeči

Komentátor Aktuálně.cz Martin Fendrych vedle toho, že měl předseda vítězného hnutí možnost jezdit po krajích a mluvit s lidmi, vyzdvihl Babišovu schopnost mluvit s nimi velmi prostě a jednoduše. „Z voliče udělal v podstatě prvoka. Vzal si k sobě panáčka, řekl ‚neblábolit‘ a tohle evidentně zabralo, protože vzbudil pozitivní emoce,“ soudí Fendrych.

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek také v poslední fázi kampaně jezdil mezi lidi, ale nedokázal být srozumitelný. „To byly girlandy slov a nekonečné věty. To prostě nikoho neoslovuje,“ shrnuje komentátor Aktuálně.

Podle marketingového experta Jakuba Horáka, který se podílel na předvolební kampani Pirátů, udělala sociální demokracie řadu chyb. Za jejich syntézu označil Horák pochod za vyšší mzdy. „Ministři vlády a premiér po čtyřech letech vládnutí táhli ulicemi Prahy s šálami a transparenty za vyšší mzdy. Ta fotka se okamžitě stala terčem velkého výsměchu na sociálních sítích,“ přiblížil Horák.

Předvolební pochod ČSSD za vyšší mzdy
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Považuje to za velikou chybu marketingových odborníků, kteří pro ČSSD dělali kampaň. „Pokud nemají soudnost, aby takovou myšlenku zamítli, mají si ji otestovat v nějakých focus grupách, kde by zjistili, že to fungovat nebude,“ tvrdí expert na marketing Horák.

Karel Komínek to přisuzuje částečně tematickému tápaní ČSSD v rámci kampaně. „Strana, která seděla čtyři roky ve vládě, ale nemůže slibovat něco, co v podstatě mohla zařídit,“ kroutí hlavou také konzultant Institutu politického marketingu.

„Největší guru je Mára“

Při povolební tiskové konferenci hnutí ANO slavilo volební úspěch a předseda Andrej Babiš si k mikrofonu zavolal šéfa marketingu ANO a odborníka na sociální sítě Marka Prchala. Označil ho za génia sociálních sítí a v euforii ho políbil na čelo.

„Znám ho osobně, napadlo mě – chudák Mára,“ zhodnotil situaci, která se stala velikým hitem sociálních sítí, Jakub Horák. „Myslím, že když vás starší muž líbá na pleš, asi nejste nikdy úplně nadšený,“ hodnotí s nadsázkou ne zcela šťastný výraz v Prchalově tváři.

1 minuta
Polibek Andreje Babiše na čelo Marka Prchala při povolební tiskové konferenci
Zdroj: ČT24

Sám ze své osobní znalosti Marka Prchala vyvrací domněnky, že by odborník na sociální sítě dělal práci pro Babiše přes nějaký vnitřní rozpor. „Co jsem se s ním bavil, tak je opravdu přesvědčen, že je Andrej Babiš dobrý člověk a myslí to vážně, takže u něj není žádný vnitřní rozpor, jak si myslí někteří jeho kritici,“ řekl v Devadesátce ČT24 Horák. Podle něj má Prchal v hnutí ANO velikou budoucnost a bude spravovat jeho sociální sítě roky.

  • Marka Prchala Babiš po volbách chválil i za knihu O čem sním, když náhodou spím. V minulosti například stál u zrodu webu Médiář.cz, který se zaměřuje na marketing a média. Podílel se mimo jiné také na prezidentské kampani Karla Schwarzenberga nebo radil pražské primátorce Adrianě Krnáčové. Kromě toho se věnoval také grafickému designu a žurnalistice.

Jednoduché klipy i mobilizace na poslední chvíli

Horák za jeden z nejlepších klipů předvolební kampaně považuje spot SPD Tomia Okamury, z něhož sálá energie a jako lídr nabízí řešení problémů, které ve voličích SPD vzbuzují strach.

„To znamená, že zakážou islám, zakážou uprchlíky a ještě nabídnou lidem 300 tisíc korun. To je kvalitně odvedená práce,“ hodnotí marketingový expert klip, v němž SPD slibuje mimo jiné zvýšení důchodů, zavedení bezúročných novomanželských půjček a příspěvek 300 tisíc korun lidem, kteří slovy kampaně „řádně vychovávají své děti“.

1 minuta
Předvolební klip SPD
Zdroj: ČT24

Mediální poradce Tomia Okamury Jaroslav Novák říká, že recept je jednoduchý. „Podstatou věci bylo ukázat, že je tady nějaký problém a já na to mám řešení. To je vše,“ shrnul vznik klipu.

Klip Pirátů, kteří v něm v autobuse vyzdobeném karikaturami stávajících vrcholných politiků projíždějí krajinou a za zvuku tahací harmoniky zpívají „my nejsme saně, tak pusťte nás na ně“, hodnotí Novák jako perfektní. Považuje ho ale za „imagovku“, která neukazuje, co Piráti přinesou po volbách.

1 minuta
Předvolební klip Pirátů
Zdroj: ČT24

Jakub Horák, autor scénáře klipu Pirátů, považuje heslo „Pusťte nás na ně“, jehož autorem je člen Pirátů a nově zvolený poslanec Mikuláš Ferjenčík, za slogan s velikým mobilizačním potenciálem.

Hesla a bonmoty ke kampaním patří, protože je mají lidé rádi, říká marketingový expert. „Lidé mají rádi hesla, bonmoty, vtipy, mají rádi písničky. Něco, co zdrcne věci do nějakého tvrzení. Někdo tedy může říct, že jde o výkřik, někomu se to naopak může líbit,“ shrnuje roli sloganů v kampaních Horák.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 18 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 19 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 23 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...