Policisté v křižovatce? Mnozí řidiči a chodci zmatkují, ukazuje soutěž „dopraváků“

2 minuty
Události v regionech: Řidiči tápou při řízení dopravy policií
Zdroj: ČT24

Čtrnáct nejlepších dopravních policistů z jednotlivých krajů soutěží v Liberci o titul regulovčíka roku 2019. Místo semaforů tak rušnou křižovatku ulic Žitavská a Švermova řídí pokyny sami policisté. Ne všichni řidiči si však v takové situaci vědí rady, signalizace provozu policistou ale dělá potíž i chodcům – nejen těm, kteří ani nevlastní řidičský průkaz.

Soutěž nazvaná Regulovčík 2019 má posoudit um policistů v řízení dopravy. Současně odhaluje mezery ve znalostech řidičů. Ti se přitom mohou setkat s policistou řídícím provoz i za jiných okolností než jen při soutěži, například při poruše semaforu. Přesto se i v Liberci ukázalo, že řada řidičů netuší, kdy má stát a kdy jet.

Policisté při řízení křižovatek zjišťují, že převážná většina účastníků silničního provozu neumí správně reagovat na jejich pokyny. Zejména chodci. Základní pravidlo zní, že pokyny policisty jsou nadřazeny dopravním značkám a světelným signálům. Tedy pokud stojí v křižovatce policista, semafory i ostatní místní úpravy jsou až druhořadé.

Křižovatku může řídit i strážník nebo hasič

Řídit provoz na křižovatce může kromě policisty v uniformě také vojenský policista nebo příslušník vojenské pořádkové služby. Stejné pokyny pak může používat strážník obecní policie při usměrňování provozu, pokud je to nezbytné. Pokyny může také využít i hasič k usměrnění provozu při řešení mimořádné události.

  • Stůj: Policista má rozpřažené ruce a stojí čelem nebo zády k vozidlu.
  • Volno: Policista má rozpřažené ruce a stojí bokem k vozidlu.
  • Trojstranná uzávěra: Policista má upaženou levou ruku a předpaženou pravou. Kdo přijíždí od upažené ruky (levého boku), má volno ve všech směrech. Kdo přijíždí od předpažené ruky (čelem k policistovi), může odbočit vpravo. Pro ostatní směry platí stůj.
  • Pozor: Policista vztyčí paži se směrovkou.

Druhé pravidlo zní, stojí-li někdo z uvedených osob v křižovatce, tak by měl řidič zpozornět. Není-li si jist, pak by měl plynule zastavit. Nikoliv však až u policisty, ale před hranicí křižovatky. Tu vyznačuje takzvaná příčná čára souvislá, někdy doplněná symbolem „Dej přednost v jízdě!“ nebo nápisem STOP. Kde dopravní značka není, pak hranici křižovatky tvoří pomyslná kolmice v místě, kde začíná zakřivení okraje vozovky.

Řidič jede, jak policista mává a píská

Řidič by měl pozorně sledovat pokyny paží a postoj policisty, který může k řízení používat směrovku a píšťalku. Pokyny policisty v podstatě fungují jako semafor.

Signál se žlutým světlem „Pozor!“ nahrazuje pokyn vztyčené paže. Pro řidiče jedoucí ve směru předtím volném znamená povinnost zastavit vozidlo. Naopak pro řidiče, kteří stáli, povinnost připravit se k jízdě. Signál se zeleným světlem „Volno“ nahrazuje policista postojem s rozpažením rukou v úrovni ramen, připomínajícím tvarem písmeno „T“. Pokyn „Volno“ platí pro směr, ke kterému stojí policista bokem, kdy řidiči mohou na křižovatce odbočit vpravo nebo vlevo.

Při odbočení vlevo však řidič musí dodržet pravidla pro odbočování, zejména pak dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům. Současně tímto postojem a pokynem policista nahrazuje signál s červeným světlem „Stůj!“ pro směr, ke kterému stojí čelem nebo zády. Řidič vozu jedoucího směrem k čelu nebo zády policisty je tedy povinen zastavit. Chodci smějí přecházet vozovku jen ve směru, pro který platí pokyn „Stůj!“.

Pokyny policisty při řízení provozu na pozemních komunikacích
Zdroj: ČT24/ČT24 / Ford club / Schroter.cz

Pokud má policista ruce rozpaženy do „T“ a paží mává nahoru a dolů, signalizuje, aby řidiči zpomalili. Naopak s jednou rukou upaženou a druhou pohybující vodorovně „popohání“ řidiče, aby manévry v křižovatce zrychlili.

Posledním a zpravidla pro řidiče nejtěžším postojem je takzvaná trojstranná uzávěra, tedy postoj, kdy má policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, připomínající tvarem písmeno „L“. Povinnost zastavit vozidlo na pokyn „Stůj!“ platí pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku. Pokyn „Volno“ znamená pro řidiče přijíždějící k levému boku, přičemž řidič kromě průjezdu křižovatkou v přímém směru může odbočit vpravo nebo vlevo.

Současně pokyn „Volno“ platí v tomto postoji pro řidiče přijíždějící k čelu policisty, a to pouze pokud odbočuje jen vpravo. V tomto případě chodci mohou přecházet jen za zády policisty. Pokud si řidič nepamatuje tato pravidla, pak by měl raději zastavit – policista dá dostatečně najevo, kdy a kam může řidič pokračovat v jízdě.

Řidiči by řízení křižovatky policisty neměli podceňovat, protože při porušení pokynu „Stůj!“ při řízení provozu jim hrozí stejný postih jako při jízdě na červenou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...