Vládou nařízené limity počtu zákazníků v obchodech kvůli koronaviru pomáhá na některých místech plnit umělá inteligence. Zabudovaná je v bezpečnostních kamerách. Umí lidi počítat nebo sledovat, jestli mají nasazené roušky. Technologie tak nahrazuje práci, na kterou mají obchody i bezpečnostní agentury málo lidí.
Počty nakupujících hlídají v některých obchodech kamery
Obchody během podzimu reagovaly na nutnost počítat zákazníky různě, například omezeným počtem nákupních košíků, ochrankou u vchodu nebo i papírovými cedulemi s číslem, kolik lidí smí být najednou v prodejně. Některé ale teď uvažují o automatizaci.
Technici bezpečnostní agentury Securitas ČR srovnávali, jak si s tímto úkolem poradí různé typy chytrých kamer.
„Dokážeme detekovat roušku, dokážeme detekovat pomocí analýzy zvýšenou teplotu člověka a také dokážeme určovat shlukování osob,“ vysvětluje technický ředitel Securitas ČR Jan Huml.
Například jedna z kamer ve chvíli, kdy člověk pod ní projde, tak započítá a uvede do systému, kolik osob vstoupilo dovnitř. Jiné snímají stereoskopicky, tedy 3D, protože mají dvě čočky a jsou tak přesnější a rychlejší v reakci. Další, díky pokoročilejšímu systému, dokáže rozpoznat, jestli se jedná o muže či ženu a zda má třeba nasazenou roušku.
Podobný systém nainstalovali začátkem prosince například v jedné z prodejen elektroniky. Kameře sice chviličku trvá, než zaregistruje, že člověk odešel, ale funguje samostatně, a prodejci se tak mohou lépe věnovat přímo zákazníkům. „A ne aby stáli ve vstupu do prodejny a počítali lidi. Prostě potřebujeme automatizaci,“ dodává jednatel prodejny iStyle Vít Goluch.
„Kdybychom do všech retailových obchodů měli doplnit fyzické strážné, tak určitě budeme mít obrovský problém a není to jen naše věc, ale úplně kompletně celého bezpečnostního trhu,“ dodává technický ředitel Securitas ČR Huml.