Plzeň - Na podzim příštího roku se začne v Plzni stavět druhá největší silniční stavba posledních 20 let. Šestikilometrový severozápadní obchvat Plzně za 2,8 miliardy korun umožní řidičům z Klatovska dostat se na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole. Plzeňský kraj i město chápou stavbu jako nejzásadnější investici příštích let. Řekl to krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš.
Plzni začne příští rok stavba západního okruhu za téměř tři miliardy korun
„První část za 950 milionů korun z Nové Hospody (poblíž zóny Borská pole) do Křimic na chebskou silnici, zhruba 2,5 km, začne ve druhém pololetí příštího roku,“ dodal. Z toho 650 milionů korun jde za krajem, který se zavázal investovat do celého obchvatu celkem jednu miliardu korun. Peníze získá zejména z evropského programu ROP, další půjdou z kasy města a kraje a z dotací EU, které podle Jaroše ještě po roce 2013 potečou do regionu, podobně jako je stále inkasuje na silnice sousední Bavorsko.
Dohodu o partnerství na první etapě podepíší hejtman a plzeňský primátor v srpnu. Krajští radní ji schválí v pondělí. Plzeň se zavázala, že dokončí majetková vypořádání a do poloviny roku 2009 získá stavební povolení na první část z Nové Hospody k silnici Plzeň-Cheb. Ta by měla být hotová nejdéle do roku 2012, celý obchvat o tři roky později. Plzeň už nyní vybírá dodavatele nulté části Lábkova-Vejprnická za 170 milionů korun. Tato suma, plně v režii města, jde mimo náklady stavby.
Druhá etapa, která vyústí na Karlovarské třídě, přijde na 1,8 miliardy korun. Její nejdražší část bude mostní estakáda přes řeku Mži.
Po ukončení obchvatu, tedy od roku 2015, začne kraj propojovat vzdálenější aglomerační okruh do deseti kilometrů od okraje Plzně. Už jsou hotové úseky od dálnice D5 přes Nýřany na Myslinku, z Dobřan do Štěnovic, obchvat Letkova a startuje Kyšice - Dýšina - Chrást. Jeho dokončení odhaduje Jaroš na rok 2020.
Modernizace a opravy silniční sítě jsou výdajovou prioritou Plzeňského kraje. Do 4605 kilometrů svých silnic II. a III. třídy a téměř tisícovky mostů investoval kraj v minulých čtyřech letech přes tři miliardy korun. Od letošního roku chce po dobu minimálně pěti let investovat miliardu korun ročně, z toho minimálně čtvrtinu z peněz Evropské unie.