Pardubice – V příštím roce ubude v Pardubickém kraji několik nepříliš vytížených regionálních vlaků. V jízdním řádu, který bude platit od 13. prosince, tak bude v regionu jezdit o 2,4 procenta spojů méně. Pardubický kraj přesto patří mezi regiony, které nebudou v železniční dopravě příliš škrtat. Zásadní redukce připravují pro příští rok například Jihočeský nebo Královéhradecký kraj.
Pardubický kraj již nechce některé nevytížené vlaky na lokálkách
Pardubický kraj v příštím roce nebude stát o část spojů v úsecích Chrudim – Heřmanův Městec (v jízdním řádu trať 017), Prachovice – Heřmanův Městec (trať 015) a Česká Třebová – Chornice (trať 262). „Tam, kde byly nejmenší frekvence, se doprava optimalizovala tak, aby zůstala spojení do škol, k lékaři a podobně, protože doprava ekonomicky vycházela velmi špatně,“ řekl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Ladislav Umbraun. Upozornil na to, že se naopak zvýší počet osobních vlaků na trati mezi Chvaleticemi a Pardubicemi.
Rušení vlaků kritizují obce, kterých se škrty dotknou. „Dotkne se to studentů, kteří dojíždějí jak do Přelouče, tak na navazující spoje do Chvaletic,“ komentovala zrušení jednoho z odpoledních vlaků na trati z Heřmanova Městce do Prachovic jejich starostka Bohuslava Čepová. Podle Umbrauna se ale jedná o spoj, který nebyl příliš využíván.
Zatímco kraj doufá ve finanční úspory, představitelé obcí budou muset najít řešení velmi obtížné situace. „U obcí, které jsou závislé na železničních spojích – kam nezajíždějí autobusy – tento problém nastává,“ shrnul starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek.
Obce nyní již nemohou změnit podobu nového jízdního řádu. V polovině září totiž zveřejnil Pardubický kraj konečnou verzi připravovaných tabulek, které začnou platit v prosinci. „Jízdní řád je uzavřen a připraven k tisku,“ upozornil Michal Štěpán z pardubického Krajského centra osobní dopravy Českých drah. Případné další připomínky se tak projeví až ve změně, která začne platit v březnu.
České dráhy příští rok dostanou na dorovnání ztráty, která vzniká provozováním regionálních vlaků v Pardubickém kraji, přes 400 milionů korun. Téměř 300 milionů dá kraj, necelých 150 milionů přidá i stát.