Nová D1: Jak vypadá řez dálničním sendvičem?

Dálnice D1 mění tvář. Staré cementobetonové desky, které místy připomínají spíš než komfortní vozovku nebezpečné schody, mají ustoupit novému povrchu. Jenže on zas až tak nový nebude - v rámci úspor se budou stávající vrstvy dálnice recyklovat. Podívejte se, jak bude vypadat staronový řez hlavní českou dálnicí.

Rekonstrukce jednoho kilometru dálnice D1 vyjde podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic v průměru na 150 milionů korun. Drtivou většinu nákladů na rekonstrukci D1 tvoří vlastní vozovka. Neznamená to ale, že se vymění všechny vrstvy pod nynějšími cementobetonovými deskami, po kterých se jezdí. Dvě nejspodnější vrstvy štěrkopísku zůstanou zachovány ze staré silnice. Pak přijde podkladní vrstva, na kterou se však zčásti použije původní materiál. A teprve na ni stavaři položí zbrusu nový povrch. Kdo by ale čekal asfalt, mýlil by se. ŘSD chce zůstat věrné cementobetonu - staré desky jen nahradí novými.

Nová vozovka bude mít stejnou tloušťku jako doposud, tedy 74 centimetrů. Avšak svrchní betonový povrch bude o tři centimetry silnější než ten původní - bude mít 27 centimetrů. Slabší bude již zmíněná podkladní vrstva, která má roznášet tlak vozidel na podloží. Konstrukce podkladní vrstvy může mít řadu variant - může ji tvořit kamení nebo třeba struska. V případě D1 se ale vsadilo na recyklaci: do podkladní vrstvy se rozdrtí mimo jiné staré betonové desky, po kterých se nyní jezdí. A důvod? Pokud by ŘSD nevyužilo staré desky, muselo by na podkladovou vrstvu nakoupit jiný materiál. To by ale mohlo rekonstrukci silně prodražit.

Složky ceny modernizace D1 (orientační údaje ŘSD):

  • Silniční objekty - 64 %
  • Mosty - 26 %
  • Kanalizace - 6 %
  • Inženýrské sítě a SOS systém - 4 %
  • Vegetační úpravy - méně než půl procenta

„Ředitelství silnic a dálnic se snaží co nejvíce materiálu ze 'staré' dálnice využít při modernizaci. Materiál bude sloužit také k budování provizorního rozšíření,“ řekl portálu ČT24 Jan Studecký z tiskového oddělení ŘSD. V rámci úprav se dálnice rozšíří o 75 centimetrů v každém směru, což má umožnit při všech budoucích opravách a různých krizových situacích udržet na dálnici provoz v modelu 2+2 pruhy, nikoli 2+1, jak se to dělá dnes.

ŘSD si posvítí na kvalitu prací

I když nová dálnice bude obsahovat celou řadu prvků shodných s tou původní, ministerstvo dopravy uklidňuje: řidiči se nemusí bát, že by se nová D1 zase brzy změnila v nepříjemný tankodrom.

„Mezery a praskliny, které na dálnici nyní vznikají, jsou způsobeny problémy v podkladní vrstvě. Do mezer mezi panely zatekla voda a ta poškodila podkladní vrstvu. Proto dochází k výměně celého vozovkového souvrství,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy pro modernizaci D1 Jiří Švorc. „Pokud budou při modernizaci dodrženy všechny technologické postupy tak, jak jsou předepsány normami, tak by již se v budoucnosti tyto poruchy objevovat neměly,“ dodává. Útvar kvality Ředitelství silnic a dálnic přitom podle něj bude na dodržování norem a stanovených postupů pečlivě dohlížet.

Jenže experti na silniční stavitelství tak optimističtí nejsou. Řada z nich má vůči cementobetonovému krytu výhrady. Navíc samo ŘSD se prý nedrží norem, když předpokládá životnost nové dálnice minimálně 30 let. Cementobeton na starých náspech například podle odborníků z ČVUT vydrží maximálně 25 let. Více o životnosti dálnice a možných úskalích využití cementobetonu čtěte zde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Program pro sedmnáctileté řidiče pod dohledem se osvědčil

Řidičský průkaz už získalo víc než pětatřicet tisíc sedmnáctiletých. Jedenáct tisíc z nich od začátku roku a zájem podle ministerstva dopravy narůstá. Program, který umožňuje nezletilým řídit pod dohledem mentora, se osvědčil i podle policie, nehodu letos zavinilo jen osm takto mladých šoférů. Žadatele neodrazují ani ceny – nejvíce zaplatí v Praze, průměrná cena kurzu zde činí 25 400 korun. Naopak nejnižší jsou v Plzeňském kraji.
před 9 mminutami

Turisté se navzdory válce vrací na západ Ukrajiny, úřady to nedoporučují

Rusko pokračuje v masivních útocích na Ukrajinu, výbuchy se ozývaly v Charkově, Moskva ovšem udeřila i na západě země. Donedávna přitom agresor cílil na východ a jih Ukrajiny, západ zůstával až na výjimky větších útoků ušetřen. Také proto se tam v minulých měsících začali vracet zahraniční turisté. České úřady to ale nadále nedoporučují. V Koločavě natáčel štáb ČT se zpravodajkou Darjou Stomatovou.
před 25 mminutami

Stát si od letiště vezme dividendu dvě miliardy korun

Stát si vezme od Letiště Praha dvě miliardy korun jako dividendu z loňského zisku letiště. Jde zhruba o osmdesát procent, zbylých 471,4 milionu korun zůstane letišti. Rozhodlo o tom ministerstvo financí, které zastupuje stát jako hlavního akcionáře firmy.
15:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Úrazy, dehydratace i utonutí. Incidentů na vodních nádržích přibývá

Vodní záchranná služba Českého červeného kříže (VZS ČČK) už nyní eviduje více zásahů než minulý rok ve stejném období. Nejvíce výjezdů mají vodní záchranáři na nádržích Slapy, Nové Mlýny a Hracholusky. Prezident VZS ČČK David Smejkal upozorňuje na nebezpečí přeceňování sil, rizika spojená s konzumací alkoholu u vody a také se skoky do vody. Apeluje i na rodiče dětí, které dle záchranářů často vyráží na paddleboardech bez záchranných vest.
před 14 hhodinami

Lidé v Česku si už smí změnit pohlaví bez kastrace

Již desítky lidí využily nová pravidla pro úřední změnu pohlaví, k níž od července stačí medicínské potvrzení. Dříve byla změna pohlaví podmiňována kastrací, kterou v roce 2024 shledal ústavní soud za protiústavní. Po splnění nových specifických podmínek si transgender lidé mohou upravit jméno i příjmení.
před 23 hhodinami

Tragédie v restauraci U Kojota odstartovala velké kontroly plynových přímotopů

Před půl rokem zemřelo na následky požáru v restauraci U Kojota v Mostě sedm lidí a dalších sedm se zranilo. Příčinu tragédie policie zatím stále vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti, nejpravděpodobněji došlo k převržení plynového ohřívače. A právě na kontroly bezpečného používání plynových přímotopů v Česku se nyní hasiči ve velkém zaměřili. Město mezi pozůstalé a zraněné po požáru rozdělilo dva miliony korun z veřejné sbírky.
včera v 19:58

Resort zemědělství připravuje pravidla ochrany půdy před erozí. Už měla platit

Ministerstvo zemědělství upravuje nová pravidla ochrany půdy před erozí, platit měla původně od července. Resort zatím připravil metodiku pro ozimy, komplexní úpravu dál chystá. Spor se vede o to, jak přísná má být, podle ekologů plánovaná pravidla nestačí. Ministerstvo chce k ochraně půdy především motivovat, ke kontrole a krácení dotací se míní uchýlit až v případě skutečné eroze. V loňském roce rekordně přibylo hlášených poškození polí, bylo jich jednou tolik oproti roku 2023.
včera v 19:55

V Dolomitech zahynul český turista, píší tamní média

V italských Dolomitech v pátek odpoledne zahynul český turista, uvádí agentura ANSA a veřejnoprávní stanice Rai. Muž, který byl na výstupu ve skupině, se podle médií zřejmě nešťastnou náhodou odchýlil z trasy a zřítil se.
včera v 19:28
Načítání...