Negrelliho viadukt umožnil spojit Prahu a Drážďany

Praha – Již ve chvíli, kdy přijížděl do Prahy první vlak od Olomouce, připravovala se stavba dalšího úseku Severní státní dráhy, která měla pokračovat do saské metropole Drážďan. Trať měla vést po levém břehu Vltavy a Labe, pražské nádraží však stálo na pravém břehu. Projektanti se rozhodli překonat řeku hned v Praze, a připravili tak půdu pro vznik jednoho z nejvýraznějších městských mostů – viaduktu pojmenovaného později po novém šéfinženýrovi státní dráhy Aloisi Negrellim. Most, který je dnes v Praze druhý nejstarší, se otevřel 1. června 1850, když po něm projel první vlak do Lovosic, kde prozatím končila drážďanská trať.

Mezistátní rakousko-saská dohoda o výstavbě železnice, která propojí Vídeň, Prahu a Drážďany, byla podepsána už v roce 1842, samotná stavba ale začala až po dokončení olomoucko-pražské dráhy o tři roky později. Tehdy již velmi uznávaný inženýr Alois Negrelli – projektant alpských horských silnic – se do čela stavby nové trati dostal nešťastnou náhodou, když při nehodě v Chocni zahynul Jan Perner. Původně se předpokládalo, že právě autor trati z Olomouce do Prahy dovede železnici i do Saska.

Největší viadukt tehdejší Evropy

Pražský viadukt, který byl jednou z nejdůležitějších součástí pražsko-drázďanské dráhy, začal vznikat na jaře 1846. Velkorysá konstrukce byla dlouhá 1 110 metrů, klenulo se v ní 87 vysokých oblouků, z nichž osm stálo ve Vltavě. Původní jeho šířka činila 7,6 metru, po odstranění kamenného parapetu se rozrostla na devět metrů. Není divu, že se tehdy jednalo o největší železniční stavbu v Evropě.

Zakázku na stavbu mostu dostaly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny, kterým společnost Severní státní dráhy zaplatila jeden a půl milionu zlatých. Viadukt je postaven ze žuly ze Schwarzenberského lomu, který je dnes na dně orlické přehrady, pilíře potom měly pískovcové obklady. Při stavbě se poprvé ve větší míře použily zvedací stroje.

Z Prahy až do Lovosic

Trať, která přes most vedla, byla od počátku dvoukolejná, a na levém vltavském břehu přecházela v obrovské kolejiště bubenského nádraží. Bubenské nádraží bylo nadlouho největší v Praze, v jeho areálu vzniklo depo a ústilo do něj několik vleček z holešovického přístavu, později i z nedalekých jatek. Z bubenského nádraží později postavila svoji trať na Kladno také společnost Buštěhradské dráhy. Masivní kolejiště, které dnes pustne a z větší části už dávno neslouží původním účelům, fyzicky rozdělilo předměstí Holešovice a Bubny, která se paradoxně v té době administrativně spojila do jediného města – tehdy ještě politicky nezávislého na Praze.

Nová trať „rozřízla“ také Královskou oboru, a když opustila pražská předměstí, začala se vinout po vltavském břehu. V roce 1850 spojila s Prahou Kralupy – pro jejichž rozvoj měla železnice zásadní význam – stejně jako historickou Roudnici a Lovosice. Dále do Ústí nad Labem, Podmokel a Saska začaly vlaky jezdit v dubnu 1851.

Most není zcela zachován

Samotný začátek nové trasy – Negrelliho viadukt – doznal od svého vzniku několika změn. V roce 1871 vznikl krátký spojovací viadukt, po kterém je možné projet přímo od bubenského nádraží k Libni. V letech 1952 a 1953 byly nahrazeny tři oblouky nad Křižíkovou ulicí v Karlíně betonovou konstrukcí, která měla usnadnit průjezd motorových vozidel. Součástí výstavby Severojižní magistrály bylo v roce 1981 nahrazení dalších oblouků v Holešovicích.

  • kamenný most z let 1357–1402, nahradil pobořený Juditin most
  • pro pěší; spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • kamenný most z let 1846–1850
  • železniční; spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice
  • kamenný most z let 1876–1878
  • silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Smíchov
  • kamenný most z let 1898–1901, nahradil řetězový most císaře Františka Josefa I. z roku 1841
  • silniční a tramvajový; spojuje Nové Město a Malou Stranu
  • ocelový most z roku 1901, nahradil jednokolejný most obdobné konstrukce z roku 1871
  • železniční; spojuje Výtoň a Smíchov
  • současný železobetonový most postaven 1949–1951, nahradil řetěžový most císaře Františka Josefa I. z roku 1868
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • železný most z let 1905–1908
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Holešovice
  • železobetonový most z let 1909–1912
  • silniční a tramvajový; spojuje Karlín a Holešovice
  • betonový most z let 1911–1914, nahradil Rudolfovu lávku
  • silniční a tramvajový; spojuje Staré Město a Malou Stranu
  • betonový most z let 1924–1928, nahradil dřevěnou lávku z roku 1903
  • silniční a tramvajový; spojuje Holešovice a Libeň
  • železobetonový most z let 1929–1933
  • silniční; spojuje Nové Město a Smíchov
  • železobetonový most z let 1949–1955
  • železniční a pro pěší; spojuje Braník a Chuchli
  • železobetonový most z roku 1964, nahradil Zbraslavský most z roku 1896
  • silniční; spojuje pravobřežní a levobřežní část Zbraslavi
  • betonový most z let 1966–1975
  • železniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • ocelový most z let 1981–1982, nahrazuje plánovaný Trojský most
  • tramvajový; spojuje Holešovice a Troju
  • železobetonový most z let 1972–1980, nahradil Trojský most z roku 1928
  • silniční; spojuje Holešovice a Libeň
  • visutá lávka z let 1982–1984, nahradila pobořený most z roku 1976
  • pro pěší; spojuje Bubeneč a Troju
  • betonový most z let 1978–1988
  • silniční; spojuje Braník a Hlubočepy
  • železobetonový most z let 2006–2010
  • silniční; spojuje Komořany a Lahovice

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Moskva si jen myslela, že vyhrála. Před padesáti lety byl podepsán Závěrečný akt KBSE

Představitelé pětatřiceti zemí si v Helsinkách připomínají padesát let od třetí fáze Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě. Ta skončila podpisem závěrečného aktu nejvyššími představiteli 33 evropských států, USA a Kanady. Měl uvolnit napětí studené války. Konferenci předcházela několikaletá jednání mezi oběma znepřátelenými bloky vedenými USA a Sovětským svazem.
před 1 hhodinou

Žalobkyně nesouhlasí s koncem stíhání pohraničníka Muzikáře, podala stížnost

Státní zástupkyně Katarína Kandová nesouhlasí se zastavením trestního stíhání bývalého zástupce náčelníka pohraniční stráže Jana Muzikáře. Řekla to České televizi. Stíhání jedenadevadesátiletého muže zastavil Obvodní soud pro Prahu 1 minulý týden. Podle lékařského posudku Muzikář trpí demencí a není schopen porozumět účelu trestního řízení. Žalobkyně ho viní z toho, že pod jeho vedením pohraničníci zranili a usmrtili několik lidí snažících se za komunismu o přechod státní hranice.
před 4 hhodinami

Univerzita řeší, jak třetině Ostravanů pomoci z energetické chudoby

Až třicet procent obyvatel Ostravy je ohroženo takzvanou energetickou chudobou. Vyplývá to z prvních výsledků průzkumu Ostravské univerzity. Ta se zabývá vlivem kombinace vysoké energetické náročnosti bydlení a nízkých příjmů. Podle analýzy se vysoce zranitelné domácnosti koncentrují hlavně ve starším nájemním bydlení. Nejvíce jsou ohrožené samoživitelky, nízkopříjmové rodiny a osamocené seniorky.
před 5 hhodinami

Kurýři si stěžují na algoritmy platforem, úřady vyšetřují možné podvody „flotil“

Někteří kurýři a řidiči digitálních platforem si podle průzkumu Národního systému SYRI stěžují na algoritmus, který jim přiřazuje objednávky. Prý mu nerozumí. Platformy i jiní kurýři oponují, že tato zakázková, nárazová práce má výhodu flexibility. Finanční správa v souvislosti s tímto segmentem ekonomiky dle informací ČT24 řeší stamilionové daňové úniky. Políčeno má na takzvané „flotily“, samostatné subjekty, s nimiž platformy spolupracují.
před 5 hhodinami

Úhyny ryb v létě budou častější. Můžeme za to všichni, říká vědec

V posledních letech jsou stále častější úhyny ryb v rybnících i řekách způsobené nedostatkem kyslíku. Letos už několik epizod proběhlo na rybnících, k velkému úhynu ryb došlo i na Dyji. Podle Radovana Koppa z Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně se sice hledají viníci, ale ve skutečnosti leží část viny na celé společnosti. Zásadní podle něj je, že se neřeší hlavní příčina problému – nadbytek živin, především fosforu, ve vodě.
před 5 hhodinami

Za dětskou prostituci dostal muž 18 měsíců vězení, poškozeným dívkám bylo od deseti do 17 let

Padesátiletého muže stíhaného v případu dětské prostituce v ústecké čtvrti Předlice potrestal soud osmnácti měsíci vězení. Podle soudu se dopustil mimo jiné pohlavního zneužití nebo svádění k pohlavnímu styku. Dvanácti poškozeným dívkám bylo od deseti do sedmnácti let. Za sexuální služby dostávaly sušenky i částky od 500 do 30 tisíc korun. Obžalovaný se k činu doznal a po vynesení rozsudku se vzdal práva na odvolání. Rozsudek ale zatím není pravomocný, odvolat se stále může státní zástupce.
před 5 hhodinami

Díky stavebnici Merkur vznikly kontaktní čočky, její autor byl zatím dělníkem ve vlastní továrně

Před 135 lety se narodil strojař a průmyslník Jaroslav Vancl, který je tvůrcem jedné z nejznámějších českých hraček – stavebnice Merkur. Kovové děrované dílky, šroubky a matičky, z nichž se daly sestrojit vlaky či konstrukce podle fantazie, bývaly přáním nejednoho kluka, zapsaly se ale i do historie české vědy. Stavebnice pomohla Ottovi Wichterlemu k vynálezu kontaktních čoček.
před 6 hhodinami

Spotřeba energií roste. I kvůli počasí

V prvním pololetí Češi zvýšili spotřebu plynu oproti loňsku o dvanáct procent, využití elektřiny stouplo meziročně o 2,6 procenta. Vliv na růst spotřeby má letos zejména chladnější počasí. Vyplývá to ze statistik Energetického regulačního úřadu (ERÚ). V předchozích letech přitom spotřeba naopak klesala.
před 7 hhodinami
Načítání...