Praha – Politici by měli vytvořit koncepci české železnice, dopravci totiž nyní nevědí, co je čeká za tři nebo pět let. Řekl to v rozhovoru pro ČTK náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář, který byl minulý týden vyhlášen manažerem roku v dopravě a logistice. Zároveň naznačil, že je možné, že se Správa železniční dopravní cesty opět stane součástí holdingu Českých drah. Její samostatné působení je podle Koláře není v evropském měřítku příliš obvyklé. K úplnému oddělení vlastníka infrastruktury a národního železničního dopravce došlo například na Slovensku nebo ve Španělsku.
Náměstek ředitele ČD nevyloučil návrat SŽDC do drážního holdingu
Podle Koláře existují v Evropě dvě možné cesty. Takzvaný německý model, kde na železnici působí národní holding Deutsche Bahn. Jednou z jeho dceřinných společností je i vlastník kolejí, který podle zákona musí vpustit na trať každého dopravce. Podobně to funguje v Rakousku.
„Já bych preferoval samozřejmě německý model,“ řekl Kolář. „Tam je zachovaná ta synergie, kdy my nemůžeme fungovat bez infrastruktury a infrastruktura bez nás jako národního dopravce,“ doplnil.
Česká republika je ovšem na půli cesty ke slovenské verzi železniční dopravy. Koleje vlastní a obstarává státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Vláda projednává také materiál, podle kterého by měla SŽDC měla převzít od drah také zajišťování provozu, tedy nádraží včetně personálu.
Jde především o výhybkáře, signalisty, výpravčí nebo dispečery. Celkem má provozní divize drah 10 tisíc lidí, šéfem je právě Kolář. Ten by šel raději opačným směrem. „Někdy do budoucna, i když to kolegové neradi slyší, někdy v budoucnu by se mohlo SŽDC vrátit zpátky do holdingu ČD jako jedna z dcer,“ uvedl.