Z pražského Masarykova nádraží vyrazil ve čtvrtek „Prezidentský vlak“ složený z vagonů, které využívali českoslovenští prezidenti od Tomáše Garrigua Masaryka po Václava Havla. Devět vozů soupravy včetně dvou lokomotiv navštíví v létě patnáct českých a slovenských měst. První zastávkou je brněnské výstaviště. Zprovozněním historického vlaku se Národní technické muzeum a České dráhy připojují k oslavám stého výročí založení Československé republiky.
Na letní jízdu po Česku a Slovensku vyrazil „Prezidentský vlak“. První zastávkou je Brno
V Praze na Masarykově nádraží začala historická souprava svoji pouť v deset hodin dopoledne. Její první zastávkou je Brno. Na výstavišti si ji budou moci zájemci prohlédnout mezi 29. červnem a 2. červencem. „Rychlost vlakové soupravy musí být omezená na zhruba osmdesát kilometrů v hodině. Do Brna tak pojede zhruba čtyři hodiny,“ řekl ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.
Na výstaviště se vlak přesune po vlečce vedoucí ulicí Poříčí z dolního nádraží po půl desáté večer. „Symbolicky si tak opět připomínáme i návštěvu prezidenta Masaryka během Výstavy soudobé kultury v roce 1928. Tehdy sice ještě vlečka do areálu výstaviště neexistovala, prezident ale tehdy do Brna přijel vlakem,“ řekl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Vlakem cestoval podle ředitele Národního technického muzea Karla Ksandra prezident Masaryk často, s rodinou i pracovně.
Cestování státníků přiblíží i výstava
Zájemci budou moci během zastávek nahlédnout do tří salonních vagonů. „Například vůz Aza 1-0080, kterým se v květnu 1945 vracel do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda,“ popsal Karel Ksandr a dodal, že zajímavé informace o cestách prezidentů přiblíží návštěvníkům také výstava umístěná v doprovodném voze Ca 4-5086 z roku 1931.
Projít se lidé budou moci jen nejmladším vozem
Kvůli obavám o zachování interiérů budou moci návštěvníci vstoupit pouze do nejmladšího salonního vozu přezdívaného Svoboda podle prezidenta Ludvíka Svobody. Vagon z roku 1968 ale využíval i jeho nástupce Gustáv Husák a na nechvalně proslulé setkání s Leonidem Brežněvem v něm do Čiernej nad Tisou jel i tehdejší tajemník ÚV KSČ Alexander Dubček.
Do Masarykova vozu z roku 1930 a dalšího vyrobeného v roce 1909 pro rakouského císaře Františka Ferdinanda d'Este budou zájemci nahlížet jen okny. „Podle mého má salónní vůz vyrobený pro Františka Ferdinanda nejkvalitnější interiér ze všech, co se dochovaly,“ řekl Karel Ksandr. „Prezidentský vlak“ doplňují také dvě lokomotivy.
Souprava vyrazí 3. července do Bratislavy a pěti dalších slovenských měst. Pak se vrátí zpět do České republiky, kde bude k vidění například v Olomouci nebo Plzni. Rozpis zastávek je na webu technického muzea. Poslední zastávkou bude Praha, tam bude vlak stát v prostoru bývalých železničních dílen ve východní části Masarykova nádraží od 28. srpna do 2. září.