Praha – Počet osobních aut s českou registrační značkou se loni zvýšil zhruba o 11 700, celkem jich tak je 4,435 milionu. Oproti předchozím letům se jedná o menší růst. Zpomalení růstu českého vozového parku ovšem neznamená, že se kupovalo méně nových aut, resp. ojetin dovezených ze zahraničí. Po zpřísnění výběru povinného ručení a zavedení poplatků za registraci vozidel, která nesplňují emisní limity, totiž proběhlo masivní vyřazování starých vozidel.
Na českých silnicích loni přibylo skoro 12 tisíc aut
První registrace v Česku se loni dočkalo 315 tisíc aut, z nich 162 tisíc bylo zakoupeno jako nová, dalších 153 tisíc jsou ojetiny dovezené ze zahraničí. Přes 300 tisíc vozidel bylo naopak vyřazeno.
I přesto, že po zavedení tzv. ekologické daně zmizela část nejstarších automobilů, opět se loni zvýšil podíl vozidel starších než deset let. „Na konci roku dosáhl 2,63 milionu. To je 59,3 procenta všech v ČR registrovaných osobních automobilů,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Podíl obnovy vozového parku loni dosáhl 3,65 procenta. Podle odborníků je ale vhodné obměnit každý rok vozový park alespoň z osmi procent. Průměrný věk českého auta nyní činí 13,65 let.
Stará vozidla přitom bezpečnostně zaostávají. Během roku 2009 se osobní auta starší deseti let podílela na nehodách 50 procenty. Zároveň však byla u 64 procent smrtelných nehod.