Dálniční síť v Česku se v příštím roce rozroste o 118,1 kilometru nových dálnic, což je dosud nejvíc, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Letos bylo otevřeno jen 15,4 kilometru dálnic. Největší část v příštím roce podle plánu přibude na písecké D4, dále jihočeské D3 a jihomoravské D55. Práce pak nově mají začít na dalších 117,8 kilometrech dálnic.
Kupka slíbil, že se příští rok otevře rekordní množství nových úseků dálnic
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude mít podle ministra v příštím roce k dispozici více než 79 miliard korun, což je dosud nejvíce.
Stát v roce 2024 plánuje dokončit celkem 17 jednotlivých dálničních staveb na osmi různých dálnicích. Největší část v příštím roce přibude na dálnici D4, na níž se její písecká část rozroste o 32 kilometrů. Dálnice je stavěna formou PPP projektu, pracuje na ní tedy soukromý investor. O dalších 28,4 kilometru bude delší také jihočeská část D3, přes 21 kilometrů vznikne na D55 od Babic do Bzence, a o téměř 11 kilometrů se rozšíří chomutovská D7.
Dalších 12 staveb chce stát otevřít v rámci silnic první třídy. Celkem půjde o 29 kilometrů, mezi nimiž největší části budou přeložka u Klatov na silnici I/27 a obchvat Jaroměře na I/33.
V současné době je podle ministerstva dopravy rozestavěno přes 189 kilometrů dálnic. V příštím roce chce stát zahájit stavbu dalších 117,8 kilometru dálnic a 47 kilometrů silnic první třídy. V plánu je například rozpracování pokračování Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, úseky na dálnicích D3, D6 nebo D7. V případě příznivého průběhu chce ministerstvo začít také se stavbou části D35.
Letos bylo zprovozňování nových dálnic méně časté. Dokončeny byly dvě dálniční stavby, konkrétně šlo o první etapu úseku z Bělotína do Rybí na dálnici D48 a také dostavbu obchvatu Loun na D7. Větší ruch byl na silnicích první třídy, otevřeno bylo téměř 55 nových kilometrů. Největší stavby byly úseky I/27 mezi Šlovicemi a Přešticemi a na I/36 mezi Časy a Holicemi.
Kupka v Událostech, komentářích doplnil, že investice do dopravní infrastruktury jsou klíčová podmínka, aby mohla růst ekonomika. „I když ve složité době investuje Česká republika do dopravních staveb, znamená to zásadní investici do budoucna,“ sdělil s tím, že veřejné zakázky „táhnou“ i stavební průmysl, kde je zaměstnáno množství lidí.
Poslanec Martin Kolovratník (ANO) ve stejném pořadu souhlasil, že vývoj v oblasti dopravní infrastruktury je správný. Zmíněné dopravní stavby ale podle něj připravilo hnutí ANO a předchozí vláda. „Vláda pokračuje v tom, co měla připraveno od vlády předchozí. Je dobře, že nezpomalila,“ sdělil.
Kupka dodal, že vláda, v níž sedí, vytvořila legislativní prostředí, které prý vedlo ke zrychlení prací na konkrétních stavbách.
V Česku příprava dopravních staveb v předchozích letech trvala často až 13 let, oproti tomu například v Německu je to v průměru kolem sedmi let. Podle vlády by přípravu měly zrychlit některé už schválené legislativní změny, jako je například novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury.
Kupka také oznámil, že dálniční známky zdraží. Od března řidiči připlatí 800 korun. Přibude také možnost si zakoupit známku na jeden den.
Zdražení je navázáno na inflaci, vysvětlil ministr. Další skokové navýšení ceny vyloučil, měla by zdražovat postupně. „Očekáváme, že inflace se od ledna výrazně zmírní. Předpokládáme tedy, že už to nebude skokové navýšení,“ řekl.