Zřejmě nejnebezpečnější trasa v Česku vede z Chebu do Stříbra. Vyplývá to ze statistik záchranářů a pojišťoven. Jen během letošního roku tam havarovalo bezmála šedesát řidičů a většina nehod patří navíc mezi vážné. Jako nekritičtější místo cesty, která zahrnuje silnice I/21 a II/230, vychází úsek u Drmoulu nedaleko Mariánských Lázní.
Kříž u silnice. Nejkritičtější úsek v Česku je na Mariánskolázeňsku
Zdejší křižovatka na konci Plzeňské ulice vedoucí z obce Velká Hleďsebe směrem k Drmoulu hlásila v předcházejících třech letech pět vážných dopravních nehod, při kterých se těžce zranili čtyři lidé (lehce dalších sedm) a jeden člověk zemřel.
Kritický úsek přitom měří jen sto metrů. Po rovince však následuje ostrá zatáčka, což řidiče většinou překvapí, a jak dodává mluvčí karlovarské krajské policie Věra Hnátková, v devadesáti procentech případů vozidlo vyjede ze zatáčky, dostane smyk a převrátí se na střechu.
Horší než D6
V letech 2013 až 2015 se tam stalo dvanáct vážných dopravních nehod. „Podle naší metodiky, kdy sledujeme místa, která v sobě měla za poslední tři roky nejvíce závažných dopravních nehod, je tento úsek jednoznačně nejhorším úsekem v České republice,“ informoval mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.
Letos v místě došlo k dalším šesti nehodám, desítky dalších záchranáři napočítali v bezprostředním okolí. Dva lidé na trase zemřeli a třiadvacet dalších se na silnici mezi Chebem a Stříbrem zranilo. Kvůli této bilanci zmiňovaná západočeská cesta podle mluvčího krajských hasičů dokonce počtem nehod a jejich závažností převyšuje i dálnici D6.
Obchvat jako řešení
Nejkritičtější úsek trasy má odstranit až obchvat Drmoulu, díky kterému nečekaná ostrá zatáčka zmizí. Obchvat má ale kvůli novým evropským pravidlům zpoždění, protože Ředitelství silnic a dálnic musí nechat přepracovat posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
„V případě optimistické varianty se jedná o zdržení řádově čtyř až šesti měsíců,“ uvádí šéf karlovarského ŘSD Lukáš Hnízdil s tím, že v případě hladkého průběhu začne stavba v druhé polovině příštího roku. První auta by měla na nový obchvat vjet za další dva roky.
- I/21: Drmoul na Chebsku (pět vážných nehod a jeden mrtvý)
- I/16: Nepřevázky na Mladoboleslavsku (čtyři vážné nehody a jeden mrtvý)
- I/50: Staré Hutě na Uherskohradišťsku (čtyři vážné nehody a jeden mrtvý)
- I/30: Ústí nad Labem (čtyři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/27: Třemošná na severním Plzeňsku (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/48: Frýdek-Místek (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/50: Velešovice na Vyškovsku (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/7: Třebíz na Kladensku (tři vážné nehody, tři mrtví)
- I/34: Třeboň (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/55: Přerov (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/33: Česká Skalice na Náchodsku (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/12: Břežany na Rakovnicku (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/4: Nišovice a Malenice na Strakonicku (tři vážné nehody, jeden mrtvý)
- I/11: Vendryně na Frýdecko-Místecku (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/13: Teplice (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/49: Zlín (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/30: Prackovice na Litoměřicku (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/23: Jindřichův Hradec (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/43: Voděrady na Blanensku (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- I/33: Trutnov (tři vážné nehody, bez úmrtí)
- Statistika zahrnuje roky 2013–2015 (zdroj: Allianz pojišťovna).
Druhým nejtemnějším místem tuzemské silniční sítě je podle pojišťovny Allianz sjezd z E65 za vsí Bezděčín jižně od Mladé Boleslavi, potažmo křižovatka, která tuto komunikaci propojuje se silnicí I/16. V posledních třech letech se v této lokalitě v katastru obce Nepřevázka staly čtyři vážné nehody. O život přišel jeden člověk a další tři se těžce zranili.
Na třetím místě je tah I/50 u Starých Hutí ve Zlínském kraji. Zdejší zatáčka na křižovatce s vedlejší ulicí si v letech 2013 až 2015 vyžádala jeden život, pět dalších lidí se při dopravních nehodách těžce zranilo.