Karlovy Vary/Praha – Převratnou novinku v silničním zákoně se snaží prosadit Karlovarský kraj – zavedení regionálních dálničních známek, které by platily jen na určitých úsecích. Ministerstvo dopravy hodlá návrh prostudovat, moc šancí mu ale nedává. Kraj ho přesto chce přesvědčit – navrhuje, že se spojí s dalšími kraji a do systému poplatků za dálnice tak přiláká víc řidičů.
Kraje by rády zavedly levnější známky pro krátké úseky dálnic
Karlovarský kraj vloni nepodal včas žádost o vyjmutí rychlostní silnice R6 ze seznamu zpoplatněných úseků. Řidiči tady proto musí od dubna za necelých 40 kilometrů platit plnou cenu za dálniční známku. Situace je už tak daleko, že řada z nich raději tento úsek objíždí. Zejména o víkendech jsou všechny čtyři jízdní pruhy téměř prázdné.
Když už tedy musejí řidiči za krátké úseky rychlostních silnic platit, tak by podle Karlovarského kraje měli mít na výběr. Buď si koupit roční známku za 1 500 korun s platností na celém území, nebo si koupit regionální kupón pro daný úsek, který by byl podstatně levnější. Prospěšné by to bylo i pro stát – na dálničních poplatcích by vydělal více peněz.
Známka by mohla stát 300 korun
Podle návrhu kraje by cena takové roční regionální známky mohla být zhruba 300 korun. Kupóny by platily jen na území určitého kraje, například v Karlovarském na R6, v Jihočeském na R4 u Písku nebo na D3 u Tábora.
„To je správná myšlenka, protože mi přijde velmi nespravedlivé k občanům Jihočeského kraje, aby platili stejnou částku jako obyvatelé jiných krajů za nepoměrně větší úseky,“ myslí si hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD).
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka ale resort o zavedení tohoto typu dálničních známek prozatím neuvažuje. Přesto se s návrhem Karlovarského kraje seznámí.
Proti zpoplatnění silnice R6 už protestují petiční kampaní starostové deseti měst a obcí na Karlovarsku, přes které teď jezdí až pětkrát více aut. Karlovarskému kraji vyčítají, že včas nepožádal o výjimku. Podle nich teď už bude návrat k jízdě po R6 zdarma velmi těžký.