Stockholm - Ve Švédsku se osvědčilo používání radarů na měření rychlosti. Asi polovina švédských řidičů běžně překračuje povolenou rychlost. V místech, která byla opatřena dopravními kamerami pro kontrolu rychlosti, se však jezdí mnohem opatrněji. Podle studie Švédského úřadu pro silniční provoz právě v těchto úsecích se díky kamerám o třetinu snížil počet tragických dopravních nehod, spojených s úmrtím nebo těžkým zraněním.
Kamery na švédských silnicích snižují úmrtnost při nehodách o třetinu
„S překračováním povolené rychlosti máme dlouhodobé problémy, avšak v posledním období začínáme díky lepším kontrolám pomocí kamer registrovat změnu k lepšímu,“ komentoval výsledky studie generální ředitel úřadu Ingemar Skogö.
Ve studii je srovnáno celkem 51 nebezpečných úseků před a po zavedení bezpečnostních kamer. Ze srovnání nehodovosti v obou obdobích vyplývá, že mrtvých a těžce zraněných je v těchto místech nyní o 34 procenta méně než dříve.
Ne všechny řidiče však zavedení kamer přimělo k větší pozornosti a k lepšímu respektování rychlostních limitů. Nejproblematičtější skupinou zůstávají motocyklisté, na něž stávající silniční zákony nestačí. Bezpečnostní kamery je nemohou přesně identifikovat proto, že motocykly nemají státní poznávací značku vpředu, a také proto, že jejich hlavy a obličeje úplně kryjí přílby a umělohmotné štítky. Motocyklů se proto snížení nehodovosti díky silničním kamerám netýká.