Více než 18 tisíc kusů padělaného zboží za 32,5 milionu korun zabavila loni Česká obchodní inspekce (ČOI). V roce 2019 přitom zajistila padělků skoro třikrát víc. Podle mluvčího inspekce Jiřího Fröhlicha čísla výrazně klesla kvůli omezení stánkového prodeje v souvislosti s koronavirem. Mezi zabaveným zbožím byly jako už tradičně hlavně hračky a textil. Nejvíce se kopírovaly produkty značek Pokémon, Apple, Tommy Hilfiger a Volkswagen.
Falešný Apple nebo Pokémoni. Inspekce loni zajistila padělky za 32,5 milionu korun
„Za rok 2020 se ČOI podařilo zabavit padělané zboží v celkové hodnotě 32,5 milionu korun a rozdala kvůli tomu pokuty ve výši 10,5 milionu,“ říká Fröhlich. V roce 2019 oproti tomu inspekce zabavila 58 tisíc kusů padělků za 151,7 milionu korun. Podle mluvčího to ale nevypovídá o stavu trhu, pouze o tom, že minulý rok neměli podvodníci kde padělky prodávat. Kvůli pandemii koronaviru byl totiž velkou část roku omezený stánkový prodej.
Minulý rok také inspektoři provedli méně kontrol. V roce 2019 jich bylo 1701, zatímco loni 811, z nichž zhruba ve třetině případů zaznamenala ČOI porušení zákona o ochraně spotřebitele. „Velké tržnice v pohraničních oblastech, kam jezdí Češi, Němci i Rakušané, byly od jara zavřené. Nabídka se proto výrazně omezila,“ vysvětluje Fröhlich.
Nejvíce se kontrolovalo na Plzeňsku a Karlovarsku
Největší počet kontrol udělali inspektoři v Plzeňském a Karlovarském kraji. Celkově jich tam provedli 274, z nichž narazili na padělky ve 210 případech. Druhými nejkontrolovanějšími regiony byly Ústecký a Liberecký kraj, kde inspektoři odhalili padělané zboží ve 137 případech. Na tyto čtyři regiony se ČOI zaměřila i v roce 2019.
Nejméně kontrolované byly Jihomoravský a Zlínský kraj, kde obchodní inspekce podnikla za minulý rok celkově 17 kontrol. V 16 případech potom odhalila podezření na porušení zákona.
Mezi letos zabavenými padělky byly nejčastěji oděvy, kterých se po kontrolách nashromáždilo přes 7,5 tisíce kusů. Více než sedm tisíc z toho tvořily hračky a výrobky pro děti.
Zabavené zboží inspekce následně zničí nebo využije k humanitárním účelům. „Tam, kde to jde, musíme odpárat nebo obrousit logo značky. Když to nejde, nemáme jinou možnost než zboží zlikvidovat,“ říká Fröhlich. S upravenými padělky potom ČOI obdarovává dětské domovy a domovy důchodců. Podle mluvčího v těchto případech stačí zničit pouze samotné logo.