Eurotunel po úvodních problémech táhne zákazníky

Calais/Dover – Železniční podmořský tunel, který spojuje anglický Folkstone a francouzské Calais, je jednou z nejzajímavějších dopravních staveb Evropy, jeho historie je ale také souhrnem řady problémů. Důvěru cestujících v něj poškodily požáry i finanční potíže správní společnosti Eurotunnel. V současnosti je společnost již zisková a tunel samotný je důkazem toho, že i takoví rivalové, jakými jsou odedávna Britové a Francouzi, se občas dokáží spojit.

Úvahy o vykopání tunelu pod Lamanšským průlivem se objevovaly po staletí, většinou měl tunel posloužit válečným účelům. Nakonec se na něm ale začalo pracovat až v 80. letech 20. století, kdy již byly Spojené království i Francie bok po boku členy uskupení EHS či NATO.

Kopat se začalo v roce 1986 na základě Dohody z Canterbury, která mimo jiné stanovila podmořské hranice mezi oběma zeměmi uprostřed budoucího tunelu. Problém činila skutečnost, že britská premiérka Margaret Thatcherová požadovala, aby stavbu tunelu financovaly výhradně soukromé společnosti – přičemž stavba byla nakonec skoro dvakrát dražší, než se plánovalo.

1 minuta
Eurotunel
Zdroj: ČT24

Nejdelší podmořský tunel světa

Podmořskou stavbu mezi anglickým Folkestonem a francouzským Calais tvoří dva stejné, 30 metrů vzdálené tunely. Ty jsou propojeny služebními chodbami, které jsou od sebe vzdáleny vždy 375 metrů. Tzv. Eurotunel měří téměř 51 kilometrů a je světově druhým nejdelším tunelem vedoucím pod vodní hladinou. Jeho podmořská část, která dosahuje délky 39 kilometrů, je pak zcela nejdelší.

Přes problémy při stavbě projel Eurotunelem 14. listopadu 1994 první vlak Eurostar, na jehož palubě cestovali britská královna Alžběta II. a francouzský prezident François Mitterrand.

Vlaky Eurostar a Shuttle

Eurotunelem jezdí od začátku jeho provozu vysokorychlostní Eurostary – upravené jednotky TGV od Alstomu – na linkách Londýn–Paříž a Londýn–Brusel a tzv. Shuttly, které vozí mezi Calais a Folkestonem auta či autobusy i s posádkou.

Cestující v tunelu pod kanálem občas ohrožují požáry. Vesměs je způsobily poruchy převážených aut. Naposled hořelo loni v září. Tunel tak byl kvůli nutné opravě na šest měsíců částečně uzavřen, což poškodilo hospodaření firmy.

Finanční problémy vedly až k bankrotu

Hospodaření společnosti Eurotunnel ovšem bylo od počátku provozu až do roku 2006 velmi špatné. Postupně nasbírala dluh činící v přepočtu asi 250 miliard korun a mířila k bankrotu. Nakonec ji zachránila restrukturalizace, po níž začala firma vydělávat – loni vydělala již přes miliardu korun.

V roce 2007 kromě prvního provozního zisku firmy došlo také k významné provozní události – Spojené království otevřelo první část vysokorychlostní trati z Folkestone do Londýna. Vlaky Eurostar předtím musely jezdit v Anglii po běžných tratích asi poloviční rychlostní oproti svému maximu. Navíc ustaly protesty francouzských cestujících, kteří dosud museli vystupovat na londýnském nádraží s příznačným názvem Waterloo – vlaky totiž nově končí na nádraží St. Pancras. Ve Francii využívají rychlovlaky od počátku svého provozu poměrně hustou síť vysokorychlostních tratí LGV.

Rychlejší než letadlo

Po otevření anglické vysokorychlostní trati trvá cesta z Bruselu do Londýna zhruba dvě hodiny, jízda z Paříže do Londýna je o dvacet minut delší. Na nádražích St. Pancras v Londýně, Midi v Bruselu i Nord v Paříži jsou pro vlaky Eurostar určena zvláštní nástupiště oddělená od zbytku stanice stěnou, cestující potom musí projít zvláštním odbavením.

Vysokorychlostní vlaky projíždějící Eurotunelem konkurují letadlům. Jejich cesta z Paříže do Londýna je rychlejší, zejména když zastavují na nádražích poblíž centra, zatímco letiště stojí až za městem. Mezi francouzskou a britskou metropolí proto jezdí vlakem asi 70 procent cestujících.

Část cestujících přebraly tzv. Shuttly také trajektům, které pendlují mezi Francií a jižní Anglií. Jsou rychlejší a navíc i levnější. Nevýhodou těchto vlaků je především sterilní interiér vozů a chybějící pohled na bílé doverské útesy, které se několik minut před přistáním vynoří z mlhy.

Eurostar ve stanici Bruxelles-Midi
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři se shodli na závěrech summitu. Kromě části o Ukrajině

Prezidenti a premiéři zemí EU se v Bruselu shodli na závěrech summitu Evropské rady kromě části o Ukrajině, o jejímž financování na příští dva roky se ve čtvrtek večer stále rokovalo a výsledek zůstával nejasný. Na summitu během dne promluvil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO), který o reparační půjčce pro Kyjev jednal s maďarským a slovenským protějškem.
včeraAktualizovánopřed 29 mminutami

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
před 2 hhodinami

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
před 2 hhodinami

Vystrčil v adventním poselství vyzval k budování důvěry

Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) v předvánočním projevu ve čtvrtek vyzval k budování důvěry jako základu fungujícího společenství. Podle něj je k tomu potřeba slušně vedený dialog, vzájemné naslouchání si a ochota dohodnout se. Podle Vystrčila je společenství bez důvěry odsouzeno k chudobě, rozpadu či nesvobodě.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Havlův odkaz je zvláště letos stále aktuální, uvedl Vystrčil

Odkaz bývalého prezidenta Václava Havla je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) zvláště v letošním roce stále aktuální. Týká se svobody a schopnosti zastat se druhého, uvedl na pražském Vinohradském hřbitově. Lidé tradičně nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku, kde před čtrnácti lety zemřel. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomínal společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Hrad potvrdil Turkovi schůzku s prezidentem Pavlem

Prezident Petr Pavel přijme v pondělí 22. prosince v 11:00 na Pražském hradě čestného prezidenta Motoristů a poslance Filipa Turka. Odbor komunikace prezidentské kanceláře to oznámil na svém webu. Motoristé chtějí, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka (Motoristé). Turek potvrdil, že na Hrad v pondělí půjde.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel jmenoval ústavním soudcem Michala Bartoně

Vysokoškolský pedagog a odborník na ústavní právo Michal Bartoň se stal ústavním soudcem. Do funkce jej ve čtvrtek na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel. Devětačtyřicetiletý Bartoň nahradí u Ústavního soudu (ÚS) profesora občanského práva Josefa Fialu, kterému tuto středu vypršel desetiletý mandát. Pavel v projevu ocenil, že nově sestavený Ústavní soud funguje jako tým, ačkoliv ho společně se Senátem sestavil ze silných osobností.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...