Praha - Až 15 miliard korun se dá podle Ředitelství silnic a dálnic ušetřit do roku 2025 při stavbě přechodů přes dálnici pro zvěř, tzv. ekoduktů. Analýza ukázala, že ty stávající jsou často postavené nevhodně a zvířata je nevyužívají. Napříště by se proto měly víc využívat přirozené migrační koridory. Ekoduktů je teď v České republice 12 a podle Ředitelství silnic a dálnic až 11 z nich něčím nevyhovuje.
Ekodukty pro zvěř jsou nákladné a nevyužité
Například na silnici R4 poblíž Písku můžeme najít ekodukt, jehož koncepce není podle Ředitelství silnic a dálnic vyhovující. Cesta pro zvěř tam vede vedle asfaltové silnice a navíc začíná pod velmi strmým kopcem. Podle ředitele výstavby Reného Poruby by se dnes tento případ řešil jiným způsobem. „Hledalo by se místo, které by nebylo do takto příkrého svahu, který je komplikací pro volný pohyb zvěře,“ míní Poruba.
„Asi nenajdeme konkrétní osobu, která za to může. Bavíme se o výstavbě různých opatření v řádu deseti let, která vycházela z odlišných metodik, a ty názory se vyvíjely,“ uvedl člen pracovní skupiny Ředitelství silnic a dálnic Pavel Vokáč.
Ohrožené zvířecí druhy přechody nepoužívají
Silničáře nepotěšil ani údaj o tom, jak zvěř speciální přechody skutečně využívá. „Intenzita může být nižší, než se očekávalo. Zatím jsme nezaznamenali žádný chráněný nebo kriticky ohrožený druh, kvůli kterým byl navržen třeba ekodukt na D47,“ doplnil Jaroslav Žák, zástupce firmy provádějící měření.
„Máme už prvotní signály a prvotní analýzy, které ukazují, že mnohdy ekodukty nebyly zcela účelně stavěny,“ potvrdil Poruba. Přitom jde o nákladné stavby. Cena jednoho přechodu se může vyšplhat k částce až 500 milionů korun. Dále je zapotřebí poskytovat v období třiceti let další dvě miliardy jako peníze na údržbu. I proto teď chce Ředitelství silnic a dálnic s ekodukty v této podobě skončit. Budoucností mají být přírodní cesty pro zvěř vytvořené ze soustavy lesů, remízků a keřů.
Silničáři už zahájili pilotní projekt nového typu biokoridoru na 305. kilometru dálnice D1. Tato přirozená cesta by na rozdíl od těch předchozích měla navádět zvěř pod mosty. „Očekáváme úsporu ve výši 50 až 90 procent nákladů tímto novým řešením a do budoucna na plánované síti očekáváme úsporu až 15 miliard korun.“ Přesto ani v budoucnu se podle Ředitelství silnic a dálnic nebude možné na některých místech, kde nepůjde udělat přirozený biokoridor, vyhnout stavbě ekoduktů.