Praha – Reforma regionálního školství se má podle ministra Josefa Dobeše (VV) sestávat ze tří hlavních pilířů – navýšení a narovnání platů učitelů, vytvoření zpětné vazby pro zjištění kvality vzdělávacího systému a zefektivnění celého vzdělávacího systému. V některých obcích by kvůli úsporám mohl zaniknout druhý stupeň základních škol. Z některých škol by se mohly stát malotřídky, pak by ale dostávaly víc peněz na výuku. Změnou financování podle naplněnosti tříd chce ministerstvo bojovat s poloprázdnými školami. Změny by měly začít platit od příštího roku, kolika obcí nebo kantorů by se novinka dotkla, ale úředníci ještě nespočítali. Návrh už ale odmítly svazy měst a obcí, které se bojí rušení škol.
Dobešova reforma školství - vyšší platy učitelů, zpětná vazba a zefektivnění
Rozdělování peněz mezi základní a střední školy podle zaplněnosti tříd by podle představ ministerstva školství mohlo vést ke slučování některých poloprázdných škol a ministerstvu přinést úspory v řádu miliard korun. Do podoby návrhu zákona by se měl tento plán dostat v dubnu. „Kategoricky chci vyloučit, že budou v malých městech rušeny malotřídky a že to dopadne na spádové školy,“ uvedl ministr na dnešní tiskové konferenci. Dobeš si představuje, že by v případech, kdy jsou ve škole dobře obsazeny třídy prvního stupně a už méně třídy na druhém stupni, mohly ve vesnici zůstat pouze nižší ročníky a žáci vyšších – tedy méně početně zastoupených ročníků – by dojížděli do školy v sousední obci. „Budeme o tom se zřizovateli, tedy s obcemi a kraji, diskutovat.“
Proti tomuto záměru se už postavili nejen zástupci obcí, ale také experti na vzdělávání. Varovali, že záměr povede k zániku řady vesnických škol, které by se v nejlepším případě musely přeměnit na malotřídky. „Škola nevypadne z mapy,“ ujistil ministr. „Počty škol zůstanou stejné, budou se pouze měnit v některých místech, tam, kde to bude opodstatněné a objektivní, typy škol z plně organizovaných na školy jedna až pět (tříd), popřípadě klasické malotřídky, které budou mít výraznější finanční podporu pro zajištění výuky,“ upřesnil náměstek ministra školství Ladislav Němec.
Obce se bojí rušení škol
Svaz měst a obcí ČR, Spolek pro obnovu venkova a Sdružení místních samospráv ČR ale Dobešův návrh odmítly, bojí se rušení vesnických škol. „Koncepce ohrožuje dostupnost veřejného bezplatného základního školství,“ myslí si i Ludmila Němcová ze Svazu měst a obcí. Změny prý zaplatí hlavně rodiče, protože buď budou děti muset dojíždět do vzdálené obce, nebo dá škola všechny peníze na udržení holé existence a pomůcky a další věci si budou muset žáci hradit sami.
ČSSD: Reforma zlikviduje život na venkově
Stínový ministr školství za ČSSD senátor Marcel Chládek považuje návrh za chaotický. Zlikviduje podle něj síť škol v obcích a tím i život na venkově. Ministr podle něj představil návrh bez ohledu na zřizovatele škol, tedy na obce. Chládkovi v návrhu chybí, co bude s prázdnými školními budovami, které obce rekonstruovaly za evropské peníze a nyní je budou muset vracet.
Obce by si na školy s méně žáky musely doplácet
Návrh počítá s tím, že školy, které mají ve třídách méně než kolem optimálního počtu 25 žáků, by dostávaly od ministerstva méně peněz. Pokud by obec o udržení školy stála, musela by na ni doplácet ze svého. Už nyní ale obce s malým počtem dětí na své školy doplácejí, větší finanční zátěž by řada z nich nezvládla. Nový systém také počítá se sjednocením sazeb pro žáky jednotlivých typů škol. Nyní totiž peníze od ministerstva přerozdělují kraje, a často tak podle ministerstva dotují slabé školy na úkor dobře fungujících.
Josef Dobeš:
„Nechceme peníze ze školství škrtnout. Chceme je dát na školy, které jsou kvalitní a efektivní. V dnešní době je to často přesně naopak.“
„Dnes máme 15 000 normativů, které vznikly z toho, že je 300 programů RVP, je 14 krajů a různě se to kombinuje. Ve finále máme 15 000 normativů, které financujeme,“ argumentuje Dobeš pro zjednodušení financování školství. „Ministerstvo školství nemá žádnou věrohodnou analýzu, na základě které by doložilo a vypracovalo nový model financování. Chce ji po nás – po krajích, městech a obcích. To mi připadá velmi absurdní,“ říká předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD).
Hašek: Podpora soukromým školám je neuvěřitelná
Hašek připomněl, že kraje na základě demografického vývoje řadu měsíců pracují na optimalizaci středního školství, ovšem se znalostí potřeb krajů, jejich obyvatel a zaměstnavatelů. „Kraje a ani města proto nepotřebují od ministerských úředníků v Praze radit, jaké obory a kolik míst na školách je pro udržení dostupného a kvalitního vzdělání třeba,“ podotkl Hašek.
Za „neuvěřitelné“ označil to, že ministr Dobeš navrhuje zvýšení podpory soukromým školám. Podle Haška je to „další důkaz postupné likvidace rovného přístupu k bezplatnému školství“. Asociace krajů proto požaduje, aby ministr současnou podobu reformy opustil a ve spolupráci se všemi zřizovateli, tedy i kraji a městy, připravil její novou podobu.