Soud může řešit miliardový spor kvůli sesuvu půdy na D8. Bývalý majitel lomu Dobkovičky na Litoměřicku Josef Kačírek totiž neuspěl se stížností, aby se mohl připojit k řízení. Před rozhodnutím o Kačírkově stížnosti soud nemohl pokračovat. Ve sporu se soudí stát se současným majitelem lomu Dobkovičky, firmou Kámen Zbraslav.
Bývalý majitel lomu nad D8 neuspěl se stížností, soud může hledat viníka sesuvu
ČT informace zjistila ze soudní databáze. Potvrdila je i Markéta Puci, mluvčí Městského soudu v Praze. Právě ten vyřizoval Kačírkovu stížnost, která dočasně zablokovala řešení sporu u prvoinstančního soudu. Obvodní soud pro Prahu 5 měl totiž původně začít jednat už před měsícem.
Stát žádá náhradu škody, kterou svah utržený v červnu 2013 způsobil. Zasáhl část dálnice v délce 200 metrů i nedalekou železniční trať. Podle jeho posudku je viníkem sesuvu blízký kamenolom, jeho majitel ale vinu odmítá a odvolává se na vlastní znalecké posudky. Škodu odhadlo ministerstvo dopravy na miliardu korun.
Podle dřívějšího vyjádření pro server Lidovky.cz se Josef Kačírek obrátil na soud s tvrzením, že i jeho sousední pozemek byl sesuvem dotčen. Kačírek je navíc bývalým majitelem lomu, se kterým se teď soudí stát.
Kačírek se podle dřívějšího vyjádření soudu nechtěl připojit k řízení kvůli náhradě škody. Chtěl docílit toho, aby se v případě prokázání viny musel lom Dobkovičky zdržet všeho, co by mohlo způsobit další sesuv.
Stát za sesuv viní lom, ten poukazuje na nevhodnou trasu
K rozsáhlému sesuvu svahu na rozestavěnou dálnici došlo po vytrvalých deštích 7. června 2013 pod kamenolomem Dobkovičky u obce Litochovice. Sesuv s sebou vzal část lesa a kromě dálnice poškodil i železniční trať spojující Teplice s Lovosicemi, která dodnes není v provozu.
Podle znaleckého posudku ministerstva dopravy byla příčinou kromě silných srážek i činnost kamenolomu. Na firmu Kámen Zbraslav proto stát podal žalobu. Společnost podíl na sesuvu popírá a už dříve oznámila, že má vlastní znalecké posudky – podle nich bylo příčinou nevhodné umístění dálnice a nadměrné srážky.
Podle zprávy Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd by nehodě nezabránilo ani zajištění rozestavěné dálnice proti sesuvu. Svah by se kvůli srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici. Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na miliardu korun, by tak byla nižší.
Úsek dálnice D8 přes České středohoří mezi Bílinkou a Řehlovicemi se řidičům otevřel 17. prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů a rychlost je snížena na 60 km/h. Ministerstvo dopravy připustilo, že úsek je rizikový a další sesuvy není možné stoprocentně vyloučit.