Soud může řešit miliardový spor kvůli sesuvu půdy na D8. Bývalý majitel lomu Dobkovičky na Litoměřicku Josef Kačírek totiž neuspěl se stížností, aby se mohl připojit k řízení. Před rozhodnutím o Kačírkově stížnosti soud nemohl pokračovat. Ve sporu se soudí stát se současným majitelem lomu Dobkovičky, firmou Kámen Zbraslav.
ČT informace zjistila ze soudní databáze. Potvrdila je i Markéta Puci, mluvčí Městského soudu v Praze. Právě ten vyřizoval Kačírkovu stížnost, která dočasně zablokovala řešení sporu u prvoinstančního soudu. Obvodní soud pro Prahu 5 měl totiž původně začít jednat už před měsícem.
Stát žádá náhradu škody, kterou svah utržený v červnu 2013 způsobil. Zasáhl část dálnice v délce 200 metrů i nedalekou železniční trať. Podle jeho posudku je viníkem sesuvu blízký kamenolom, jeho majitel ale vinu odmítá a odvolává se na vlastní znalecké posudky. Škodu odhadlo ministerstvo dopravy na miliardu korun.
Podle dřívějšího vyjádření pro server Lidovky.cz se Josef Kačírek obrátil na soud s tvrzením, že i jeho sousední pozemek byl sesuvem dotčen. Kačírek je navíc bývalým majitelem lomu, se kterým se teď soudí stát.
Kačírek se podle dřívějšího vyjádření soudu nechtěl připojit k řízení kvůli náhradě škody. Chtěl docílit toho, aby se v případě prokázání viny musel lom Dobkovičky zdržet všeho, co by mohlo způsobit další sesuv.
Stát za sesuv viní lom, ten poukazuje na nevhodnou trasu
K rozsáhlému sesuvu svahu na rozestavěnou dálnici došlo po vytrvalých deštích 7. června 2013 pod kamenolomem Dobkovičky u obce Litochovice. Sesuv s sebou vzal část lesa a kromě dálnice poškodil i železniční trať spojující Teplice s Lovosicemi, která dodnes není v provozu.
Podle znaleckého posudku ministerstva dopravy byla příčinou kromě silných srážek i činnost kamenolomu. Na firmu Kámen Zbraslav proto stát podal žalobu. Společnost podíl na sesuvu popírá a už dříve oznámila, že má vlastní znalecké posudky – podle nich bylo příčinou nevhodné umístění dálnice a nadměrné srážky.
Podle zprávy Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd by nehodě nezabránilo ani zajištění rozestavěné dálnice proti sesuvu. Svah by se kvůli srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici. Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na miliardu korun, by tak byla nižší.
Úsek dálnice D8 přes České středohoří mezi Bílinkou a Řehlovicemi se řidičům otevřel 17. prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů a rychlost je snížena na 60 km/h. Ministerstvo dopravy připustilo, že úsek je rizikový a další sesuvy není možné stoprocentně vyloučit.



