Bohemia stála na počátku české paroplavby

Praha – „Plnou parou vpřed!“ mohlo v Českých zemích poprvé zaznít 1. května 1841. Tehdy byla na Vltavu spuštěna první paroloď, která předznamenala postupný útlum tradičního vorařství na českých řekách. Potenciálu především Vltavy a Labe si v první polovině povšiml anglický podnikatel John Andrews. V roce 1839 získal císařské privilegium k provozování paroplavby na těchto řekách a po dvou letech spustil na Vltavu parník Bohemia konstrukce Josepha Johna Rustona.

Andrews s Rustonem spolupracovali už dříve – od roku 1829 John Andrews úspěšně podnikal v dunajské paroplavbě, konstruktér J. J. Ruston pro něj začal pracovat v roce 1832, kdy zakoupil strojírnu v Praze a začal vyrábět mimo jiné lodě. Právě v Praze se Andrews následně pokusil založit paroplavební akciovou společnost, neuspěl však – česká veřejnost parníky neznala a podnikatelé neměli důvěru v novinku konkurující zavedeným vorům. Andrews nakonec zaplatil konstrukci Bohemie sám a obrátil se na spolehlivého Rustona. Stavba prvního českého parníku začala v karlínské loděnici v roce 1840, na vodu byl spuštěn 1. května 1841 v 15:30. O dva týdny později vyrazil na zkušební plavbu od libeňského jezu k Rohanskému ostrovu. Tentokrát už Andrewsův podnik přitáhl značnou pozornost, zkušební plavbu sledovali novináři i mnozí veřejní představitelé. O necelý týden později podnikla Bohemia svoji panenskou cestu z Prahy do Drážďan se zastavením v Obříství. Cesta trvala čtyři dny, z české metropole odplula paroloď 23. května, v saském hlavním městě zakotvila 26. května 1841.

V Drážďanech vzbudila Bohemia značný rozruch. Kromě nového způsobu dopravy do Čech (dosud byli jedinou možností koně, železnice byla z Prahy do Drážďan přivedena o deset let později) zaujal fakt, že se parník do saské metropole vůbec dostal. Německé parníky měly totiž větší ponor a pro nízký stav vody nemohly v ony dny vůbec vyplout.

S mělkou řekou ale měla potíže i Bohemia při cestách po Vltavě. Nakonec se Andrews s Rustonem rozhodli, že parník nebude jezidt do Prahy, ale bude končit v Obříství, odkud Pražané dojedou domů bryčkou nebo dostavníkem. Podniku to příliš neuškodilo, paroplavba byla velmi populární. K pohodlí cestující sloužil i zámek v Obříství, kde Andrews pronajal jedno patro a zřídil zde 22 lůžkových pokojů a restauraci. Loď totiž odjížděla do Drážďan dvakrát týdně v sedm hodin ráno. Cesta byla už mnohem kratší než při první plavbě – po proudu trvala 12 hodin, zpět z Drážďan do Obříství 17 hodin. Po pěti letech provozu začal oblíbenou trasu zdolávat i druhý parník Germania. V roce 1848 koupila paroplavební společnost ještě starší německý parník Saxonia, pro cesty po Vltavě a Labi ale byl překřtěn podle slavné americké fregaty Constitution. Se třemi parníky už bylo možné zahájit každodenní provoz na trase Obříství–Drážďany.

U nákupu třetího parníku ovšem už nebyl John Andrews. V roce 1847 zemřel, novým majitelem podniku se ovšem stal J. J. Ruston, který se oženil s vdovou po Andrewsovi. Po čtyřech letech ale tváří v tvář nově otevřené železniční konkurenci došel k názoru, že paroplavební podnikání už nemá smysl a všechny tři lodi prodal Saské paroplavební společnosti. Stáhl se do své karlínské strojírny, která se nadále zabývala i lodní konstrukcí.

Zájem o ně se opět objevil v roce 1865. Tehdy se následnicí Andrewsovy a Rustonovy paroplavební firmy stala Česká akciová společnost pro paroplavbu na Vltavě (od roku 1915 Pražská paroplavební společnost). Čeští podnikatelé už se parníků nebáli a tentokrát je poslali opačným směrem než Andrews – na jih do Štěchovic, kam železnice nikdy nevedla. První parník nové společnosti nazvaný Praha i další lodi si oblíbili výletníci, kteří zaplavili okolí Štěchovic – městečko ročně navštívilo přes milion lidí. Úpadek nastal až ve 30. letech 20. století, když republiku zasáhla hospodářská krize. V roce 1936 odkoupil Pražskou paroplavební společnost stát a začlenil ji do Československé plavební společnosti labské, později labsko-oderské. V době komunistického režimu byla pražská paroplavba načas začleněna do Dopravních podniků hlavního města Prahy. Od roku 1992 je Pražská paroplavební společnost znovu soukromým podnikem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...