Celá řada asistenčních systémů, které předjímají fungování autonomních vozidel, nyní funguje a přispívá ke snižování dopravních nehod, uvedl v pořadu Události, komentáře ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že Česko bude s nastavenou legislativou ohledně autonomní mobility jedním z prvních států EU. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný ocenil snahu vlády. Zmínil, že současné technologie týkající se samořídících aut se teprve vyvíjejí, nicméně je potřeba, aby na to byla připravena legislativa a nebrzdila výrobce.
Autonomní řízení nesmí brzdit legislativa, shodli se Kupka s Pokorným
Vláda schválila plán autonomní mobility. Jde o pravidla pro provoz aut, která více či méně dokážou řídit sama bez zásahu řidiče. Zatím platí, že se řidič musí plně věnovat řízení.
„Důležité je, že celá řada asistenčních systémů, které už předjímají to, jak bude vypadat autonomní mobilita, v moderních vozech už figuruje a přispívá ke snižování počtu dopravních nehod,“ upozornil Kupka. Dodal, že je zároveň těžké určit, kdy se autonomní vozidla dostanou na české silnice. „Troufnu si ale tvrdit, že ve výhledu pěti let už se zase významně posuneme dopředu,“ podotkl.
Kupka dodal, že vláda se z hlediska legislativy opírá o model řízení, který je znám z Německa. „Ve Francii ale například už jsou oblasti, ve kterých se pohybují autonomní vozidla. Uvažuje se také o dalším modelu toho autonomního provozu, kdy například mikrobus urazí cestu z bodu A do bodu B už bez řidiče s tím, že ale někde nad tím vozidlem je kontrola dispečera nebo kontrola systému, který má lidské ovládání,“ dodal.
Ministerstvo dopravy pracuje na změně, která by umožnila využívat nástroje typu dálničního autopilota nebo autonomní jízdy v koloně při nízké rychlosti. „K tomu potřebujeme změnu legislativy, aby bylo patrné, od jakého okamžiku řidič odevzdal odpovědnost za řízení technologii, vozidlu, a v okamžiku, kdy ho vozidlo vyzve znovu zpět, aby převzal řízení, tak aby bylo zaznamenáno přesně, v jakém okamžiku a v jakých souřadnicích se to stalo,“ vysvětlil s tím, že půjde o technologicky vybavené úseky.
Pokorný: Německo začalo s legislativou brzy
Pokorný zmínil, že jde o evoluci, která navazuje na posun evropské legislativy a na posun technologií. „Můžeme říci, že jsou značky, které mají částečně autonomní systém pro evropský provoz, ale zatím pouze na některých lokalitách. V tuto chvíli je to hlavně Německo, které s legislativou začalo velmi brzy,“ dodal s tím, že až Česko postoupí s legislativou dále, bude možné, aby výrobci přenastavili vozidla i pro naše území. „A mohli je pak využívat v autonomním módu, který zmínil pan ministr,“ doplnil.
Zmínil, že automobilový průmysl potřebuje, aby se umožnilo řidiči v určitém úseku nesledovat provoz a předat řízení vozidlu. „Výrobce si bude velmi striktně hlídat, aby umožnil toto udělat řidiči jen v situaci, kdy vozidlo prakticky stoprocentně bude schopné neprovést žádnou chybu a nezpůsobit nehodu,“ podotkl.
V souvislosti s nehodami některých autonomních vozidel v USA zmínil, že se situace nyní řeší obecně na etické úrovni. „Technologie se teprve vyvíjí, zatím jsme nepokročili tak daleko, že by již byla vozidla, která by taková rozhodování musela řešit,“ vysvětlil s tím, že vozidla nyní spíše vyzvou řidiče, aby kontrolu nad vozidlem převzal, protože se dostala do situace, kdy nemohou rozhodnout. „To je dnešní systém. A ve chvíli, kdy sběr dat a rozvoj systému umožní další technologické úrovně, tak pak už to vozidlo bude umět i jakékoliv situace.“
Podle Pokorného je ale důležité, aby výrobce nezastavilo to, že Česko nemá dostatečnou legislativu nebo dostatečné systémy, které navazují na dané technologie.
Kupka zmínil, že systémy v tuhle chvíli předcházejí nehodám. „Základní nastavení testovaných systémů je vůbec nedojít do dramatické konfliktní situace, kolizní situace, to vozidlo buď mnohem dříve brzdí a předchází tomu dění, anebo předává řízení řidiči. Tak je to doposud nastaveno,“ podotkl.
Podle ministra bude Česko s tím zákonem mezi prvními státy EU. „Platí, že bychom chtěli v druhé polovině letošního roku už s legislativou přijít do sněmovny. Je to důležité pro to, aby i české automobilky mohly rozvíjet autonomní systémy a mohly jít dopředu ruku v ruce se svou konkurencí.“