Autonomní řízení nesmí brzdit legislativa, shodli se Kupka s Pokorným

13 minut
Události, komentáře: Martin Kupka a Josef Pokorný
Zdroj: ČT24

Celá řada asistenčních systémů, které předjímají fungování autonomních vozidel, nyní funguje a přispívá ke snižování dopravních nehod, uvedl v pořadu Události, komentáře ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že Česko bude s nastavenou legislativou ohledně autonomní mobility jedním z prvních států EU. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný ocenil snahu vlády. Zmínil, že současné technologie týkající se samořídících aut se teprve vyvíjejí, nicméně je potřeba, aby na to byla připravena legislativa a nebrzdila výrobce.

Vláda schválila plán autonomní mobility. Jde o pravidla pro provoz aut, která více či méně dokážou řídit sama bez zásahu řidiče. Zatím platí, že se řidič musí plně věnovat řízení.

„Důležité je, že celá řada asistenčních systémů, které už předjímají to, jak bude vypadat autonomní mobilita, v moderních vozech už figuruje a přispívá ke snižování počtu dopravních nehod,“ upozornil Kupka. Dodal, že je zároveň těžké určit, kdy se autonomní vozidla dostanou na české silnice. „Troufnu si ale tvrdit, že ve výhledu pěti let už se zase významně posuneme dopředu,“ podotkl.

Kupka dodal, že vláda se z hlediska legislativy opírá o model řízení, který je znám z Německa. „Ve Francii ale například už jsou oblasti, ve kterých se pohybují autonomní vozidla. Uvažuje se také o dalším modelu toho autonomního provozu, kdy například mikrobus urazí cestu z bodu A do bodu B už bez řidiče s tím, že ale někde nad tím vozidlem je kontrola dispečera nebo kontrola systému, který má lidské ovládání,“ dodal.

Ministerstvo dopravy pracuje na změně, která by umožnila využívat nástroje typu dálničního autopilota nebo autonomní jízdy v koloně při nízké rychlosti. „K tomu potřebujeme změnu legislativy, aby bylo patrné, od jakého okamžiku řidič odevzdal odpovědnost za řízení technologii, vozidlu, a v okamžiku, kdy ho vozidlo vyzve znovu zpět, aby převzal řízení, tak aby bylo zaznamenáno přesně, v jakém okamžiku a v jakých souřadnicích se to stalo,“ vysvětlil s tím, že půjde o technologicky vybavené úseky.

Pokorný: Německo začalo s legislativou brzy

Pokorný zmínil, že jde o evoluci, která navazuje na posun evropské legislativy a na posun technologií. „Můžeme říci, že jsou značky, které mají částečně autonomní systém pro evropský provoz, ale zatím pouze na některých lokalitách. V tuto chvíli je to hlavně Německo, které s legislativou začalo velmi brzy,“ dodal s tím, že až Česko postoupí s legislativou dále, bude možné, aby výrobci přenastavili vozidla i pro naše území. „A mohli je pak využívat v autonomním módu, který zmínil pan ministr,“ doplnil.

Zmínil, že automobilový průmysl potřebuje, aby se umožnilo řidiči v určitém úseku nesledovat provoz a předat řízení vozidlu. „Výrobce si bude velmi striktně hlídat, aby umožnil toto udělat řidiči jen v situaci, kdy vozidlo prakticky stoprocentně bude schopné neprovést žádnou chybu a nezpůsobit nehodu,“ podotkl.

V souvislosti s nehodami některých autonomních vozidel v USA zmínil, že se situace nyní řeší obecně na etické úrovni. „Technologie se teprve vyvíjí, zatím jsme nepokročili tak daleko, že by již byla vozidla, která by taková rozhodování musela řešit,“ vysvětlil s tím, že vozidla nyní spíše vyzvou řidiče, aby kontrolu nad vozidlem převzal, protože se dostala do situace, kdy nemohou rozhodnout. „To je dnešní systém. A ve chvíli, kdy sběr dat a rozvoj systému umožní další technologické úrovně, tak pak už to vozidlo bude umět i jakékoliv situace.“

Podle Pokorného je ale důležité, aby výrobce nezastavilo to, že Česko nemá dostatečnou legislativu nebo dostatečné systémy, které navazují na dané technologie.

Kupka zmínil, že systémy v tuhle chvíli předcházejí nehodám. „Základní nastavení testovaných systémů je vůbec nedojít do dramatické konfliktní situace, kolizní situace, to vozidlo buď mnohem dříve brzdí a předchází tomu dění, anebo předává řízení řidiči. Tak je to doposud nastaveno,“ podotkl.

Podle ministra bude Česko s tím zákonem mezi prvními státy EU. „Platí, že bychom chtěli v druhé polovině letošního roku už s legislativou přijít do sněmovny. Je to důležité pro to, aby i české automobilky mohly rozvíjet autonomní systémy a mohly jít dopředu ruku v ruce se svou konkurencí.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 7 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...