Ostrava - Hutní suť, která způsobila zvlnění dálnice D1 v Ostravě, byla použita i na jiných stavbách v regionu. Jde o další silnice, ale také o stavby obchodních center. Některá z nich už musela být uzavřena. Celý problém je ve složení suti, obsahuje totiž odpadní materiály, které v průběhu času několikanásobně mění svůj objem a deformují tak základy budov a silnic.
Suť, která poškodila dálnici, ohrožuje i další stavby v kraji
Moravskoslezský kraj má další nebezpečně zvlněnou silnici. Kromě ostravské dálnice se zvlnila i vozovka vedoucí z Ostravy do Bohumína. Na vině je i v tomto případě hutní suť. „V současné době je ještě vozovka v záruční době. My jsme v záruční lhůtě provedli reklamaci úseku s tím, že byly provedeny vrtné zkoušky,“ uvedl náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák. „Jde o stometrový úsek, museli jsme provést kontrolní vrty,“ potvrdila mluvčí dodavatele stavby Edita Novotná. Laicky řečeno, velikost použitých štěrkových zrn byla v pořádku, problém je v jejich chemickém složení. Některé materiály, například surové železo, po čase mění svůj objem.
„Ten problém je právě v kouscích surového železa, ta změna objemu reprezentuje nárůst objemu o dva a půl tisíce procent,“ vysvětluje děkan Hornicko-geologické fakulty VŠB-TUO Vladimír Slivka. Míst, pod kterými směs strusky a dalšího odpadu doslova roste, je ale mnohem víc. Podloží už nějakou dobu bobtná i pod obchodním centrem v Ostravě-Svinově. Všechny prodejny se proto musely vystěhovat. „Toho materiálu tam nemusí být hodně, ale ta změna vazebných sil i ten tlak při růstu nové struktury je tak obrovský, že tomu neodolá žádná podlaha, žádná silnice,“ řekl děkan Slivka. Stejný problém teď řeší obec Stará ves, hutní suť byla použita při stavbě zdejší kanalizace, nebo prodejna automobilů ve Frýdku – Místku. V tuto chvíli nelze vyloučit, že se do budoucna objeví i další problémové stavby. Geologové je totiž zkoumají až ve chvíli, kdy se objeví problémy se statikou.