Brno - Dopravní nehoda v blízkosti Základní školy Sirotkova přiměla rodiče a vedení školy oslovit policii, aby omezila průjezdnost tamních ulic v městské části Žabovřesky. V okolí školy by se měla snížit povolená rychlost na 30 km/h a vznikla by i parkovací zóna na dvouminutové stání, aby rodiče mohli bezpečně vysadit své děti před školou.
Školy bojují za přísnější dopravní omezení. Bojí se o děti
„Každé ráno kolem osmé hodiny dochází v této lokalitě k dopravnímu kolapsu, protože rodiče vezoucí děti do školy nemají kde zastavit a děti bezpečně vyložit. Nejnebezpečnější je couvání a otáčení vozidel v blízkosti školy,“ stojí v petici, kterou škola plánuje předložit dopravním odborníkům.
Podle ní je nedávná nehoda, při níž bylo na křižovatce Minské a Královy sraženo dítě, poslední kapkou v boji za bezpečnější dopravní situaci. ZŠ Sirotkova ale nechce jen snížení rychlosti nebo vznik parkovací zóny. U školy se má objevit i blikající cedule „Pozor děti“ a tři z okolních ulic se mají stát jednosměrkami. Nově by se pouze jedním směrem projíždělo ulicemi Králova, Sirotkova a Šeránkova. Poslední jmenovaná sice už částečně jednosměrná je, škola ale prosazuje prodloužit platnost omezení.
Podobná omezení nedávno zavedl Čebín, kde se z původně obousměrné ulice stala pouze jednosměrka. V blízkosti školy se nově objevily pro lepší přecházení i příčné prahy a průjezd zónou se omezil maximální rychlostí 30 kilometrů v hodině. Obec vybudovala i lepší chodníky. „Když jsme tady chodili, tak jsme viděli, že tu jezdí auta a mezi nimi přechází děti. Chtěli jsme proto bezpečnost zvýšit,“ poznamenal starosta Čebína Tomáš Kříž (nez.). Obec za úpravy zaplatila více než milion korun.
V Brně policisté pravidelně hlídají dvanáct vytipovaných rizikových přechodů v blízkosti škol. Dnes například dohlíželi na dopravu na náměstí Míru, kde dopravní situaci každodenně komplikuje neoznačená přednost v jízdě a silnice je proto nepřehledná. Na křižovatce je zároveň konečná tramvají. Mezi 7:30 a 8:00 proto u přechodu stojí policisté, aby řidiči nechali děti bezpečně přejít.
„Strážníci vybírají rizikové přechody na základě dlouhodobého sledování hustoty provozu. I vedení školy na náměstí Míru nás požádalo, jestli by bylo možné rozmístit hlídky na dva přechody,“ poznamenal mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Dalších deset přechodů hlídají policisté například v Jihlavě. V Kuřimi podobným způsobem hlídkuje speciálně vyškolený dobrovolník.
Každý třetí chodec je sražen na přechodu
Letos se v Jihomoravském kraji stalo už více než 300 dopravních nehod s chodci. Z toho asi jedna třetina na přechodech. Situaci v zimě zhoršuje také špatná viditelnost a šero v ranních hodinách. Přestože policie doporučuje reflexní prvky a nevstupovat na přechod bezmyšlenkovitě, každoročně se objevují další nehody na přechodech pro chodce.
Náraz v malé rychlosti končí většinou zlomeninami, pokud jede auto rychleji, může chodci způsobit i nebezpečná vnitřní poranění. Odhození chodce po nárazu je vůbec nejnebezpečnější, protože často končí zraněním hlavy, jež může být i smrtelné.