Praha – Trojský most, který spojuje pražské Holešovice a Troju, je otevřen – zatím však pouze formálně. Po sobotním slavnostním aktu ještě není k dispozici pro dopravu, fakticky bude v provozu až od pondělí. Kromě mostu se veřejnosti otevřela i hlavní část tunelu Blanka, ke kterému most poslouží jako přivaděč. V případě Blanky a také nového úseku trati metra A však šlo pouze o den otevřených dveří. Celý tunelový komplex Blanka bude možné používat patrně od prosince, traťový úsek metra V.A až od příštího roku.
OBRAZEM: Pražané si prošli Blanku i Trojský most
Den otevřených dveří v Blance a novém metru proběhl mezi 9. a 15. hodinou. Podle mluvčího Metrostavu, který tunelový komplex i nový úsek metra staví, přišlo asi 14 500 lidí a akce proběhla zcela bez komplikací. Její součástí bylo slavnostní otevření Trojského mostu, který bude od pondělí k dispozici tramvajím, chodcům i silniční dopravě.
Do samotného tunelu přicházeli návštěvníci od stanice metra Nádraží Holešovice právě přes Trojský most. Prostorami tunelového úseku Bubeneč se potom dostali až na Letnou. Na nově budovaném úseku metra A byly veřejnosti zpřístupněny stanice Nádraží Veleslavín a Nemocnice Motol.
Nový úsek metra A bude dostavěn za necelé dva měsíce a cestujícím začne sloužit až na jaře. „V půlce listopadu, respektive přesně 17., budou dokončeny stavební práce a zahájení provozu předpokládáme na jaře příštího roku,“ potvrdil generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Stavba 6 134 metrů tunelu se čtyřmi stanicemi stála 20 miliard. Podle dopravního podniku zlepší nové metro cestu asi 100 tisícům obyvatel, jak se ale po zprovoznění metra omezí ostatní povrchová doprava, zatím není jasné. Z Dejvické se každopádně třeba do Motola dostanete nově asi za 7 minut místo stávajících dvaceti a kratší budou i další trasy.
Tunelový komplex Blanka, který se otevře 2. prosince - tedy na svátek Blanky, vzniká pod severozápadním okrajem pražského centra od roku 2008 a jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Jedná se tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů. Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011, politici termín ale několikrát odložili. Jako první se v pondělí otevře Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč, proti plánu se prodražil o šest miliard.