Mošnov - Před očima několika stovek lidí dosedl na plochu Letiště Leoše Janáčka v Mošnově přesně pět minut po půl druhé obří letoun AN-124 Ruslan. Za posledních pětadvacet let je to už potřetí, co přistál v Mošnově. Letos bude pro návštěvníky Dnů NATO k vidění po celou dobu přehlídky. Navíc přivezl z Afghánistánu vybavení Armády České republiky používané jednotkami Provinčního rekonstrukčního týmu na americké základně SHANK v Afghánistánu.
Největší exponát přehlídky Ruslan přistál v Mošnově
Obří Antonov, vyrobený na Ukrajině, vzlétl poprvé 26. prosince 1982. Pohání ho čtyři proudové motory ZMKB Lotarev D-18T, z nichž každý má tah 229 kilonewtonů. Díky nim dosahuje rychlosti až 865 kilometrů v hodině. Na leteckých dnech v Evropě je šedesát devět metrů dlouhý stroj s rozpětím křídel přes sedmdesát tři metrů k vidění velmi zřídka. Na statické ukázce Dnů NATO se představí jen díky úzké spolupráci české armády s pořadateli akce - sdružením Jagello 2000.
Česká republika je členskou zemí mezinárodního programu Severoatlantické aliance SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) od roku 2006 a dlouhodobě využívá letouny Ruslan společnosti Volga-Dněpr pro přepravu strategického materiálu do zahraničních misí.
Už na jaře roku 2003 ale přepravoval Ruslan pro českou armádu například polní nemocnici do Basry v Iráku. Uskutečnil tehdy téměř dvě desítky letů. Pokud členský stát SALIS požádá o přepravu, má na kterémkoli světovém letišti do dvaasedmdesáti hodin připravený odpovídající stroj.
Ruslan přiletěl z Kábulu přes Baku, přivezl vybavení z končící české mise v Afghánistánu, konkrétně sedm kontejnerů, ve kterých bylo poskládáno Polní servisní pracoviště využívané pro opravy automobilů Iveco a Dingo.
Česká Armáda má nyní v zahraničních misích přes tři sta vojáků. Působí v Afghanistánu, Mali, Bosně a Hercegovině a v Kosovu. Čeští vojáci se společně s Brity také účastní operace Evropské unie proti somálským pirátům.
Posádku Ruslanu tvoří jedenáct mužů
Posádku Ruslanu tvoří jedenáct mužů, kteří mohou v letounu vysokém přes dvacet metrů přepravit až sto sedmdesát jedna tun materiálu. K dispozici mají také kuchyňku a ložnice.
Ostravské letiště Leoše Janáčka je pro přistávání velkých letounů ideální, má tři a půl kilometru dlouhou přistávací a vzletovou dráhu a upravený systém pojezdových komunikací. Bez problémů tam může přistát nejen nákladní Antonov, ale například i strategický bombardér B-52 amerického letectva. Ten bude na letošním ročníku chybět kvůli úsporným opatřením americké vlády.
Pořadatelé považují Antonov-124 Ruslan za jeden z největších taháků letošních Dnů NATO.