Nač potřebujeme umění…

Tak jsem si zase onehdy přečetl v MF Dnes, ve sloupku čtenářů, ten tak oblíbený názor, že dávat „státní“ peníze na umění je vyhazování a že umění si na sebe musí vydělat samo jako každá jiná podnikatelská aktivita.Chápu – když si lidé, kteří o této problematice nic neví, přečtou v novinách prosté sumy, které „na kulturu“ ze státních peněz jdou. Mohou snad tento dojem nabýt, je však přinejmenším podivné, že bez pokusu o vysvětlení takovéto názory šíří celostátní tisk. Jeho redaktoři by – na rozdíl od nevědomého čitatele – tu problematiku znát měli. A tak si to – pro ty nevědomé na obou stranách mediální bariéry – trošku zrekapitulujme.

Umění se vyvíjelo s lidskou civilizací od samého počátku. Tanec, zpěv, výtvarné umění a později další formy se staly neoddělitelnou součástí lidského bytí na této zemi a podle charakteru epochy více či méně, ale vždy ovlivňovaly její vývoj a přinášely lidem zdroj emočního a estetického vnímání a poznávání světa. A vždy platilo, že ti bohatí podporovali umělce, když už pro nic jiného, tak proto, aby od nich získali jejich díla, nechali se opěvovat a získávali tak na věhlasu i na majetku. Touto svojí péčí o umělce a umění tak celému lidstvu zajistili, že nyní můžeme obdivovat vše, co lze vidět v muzeích, číst v knihách nebo vidět na obrazech, sochách, v divadle i v médiích. A je nám všem celkem jedno, jestli toho či onoho génia podporovala šlechta nebo církev nebo bohatý pivovarník. Jejich přičiněním byla kontinuita umění zachována, každá epocha měla možnost se zapsat nesmazatelným způsobem a bezprostředně ovlivnit epochu následující. A nejinak je tomu i v současnosti.

Ale důvodů, proč se neobejdeme bez umění, je samozřejmě daleko více než potřeba uchopit a předat štafetu pro další generace. Především ten, že v současném světě je kladen velký důraz na rozumové vnímání světa, vědu, výzkum, technologie. Vzhledem ke stupni vývoje v této oblasti je takováto výchova nezbytná. Má-li se ale člověk vyvíjet harmonicky a v obou polovinách svého mozku, nutně potřebuje rozvíjet i svoje emoční vnímání, jinak zůstane plochým, a to, co dělá lidi lidmi, bude postupně vyprchávat, až zmizí docela.  A nepochybně jde i o estetické vnímání a výchovu zejména dětí a mládeže tak, aby byli schopni rozlišit krásu a ošklivost, hodnotu a kýč ve všech věcech kolem nás, protože umění nás nyní obklopuje na každém kroku našeho každodenního života – ať už je to design, architektura, hudba nebo výtvarné umění.

Před časem jsem si četl o strategii konkurenceschopnosti ČR v materiálech vládního „NERVu“, o volání po nové generaci kreativních lidí. Kde je ale vzít, když kreativitě se zdánlivě nikde učit nedá..? I tady může významně pomoci umění. Výzkum probíhající nejen ve vyspělých zemích, ale jak jsem zjistil na loňské světové konferenci UNESCO v Soulu, i v zemích rozvojových, prokazuje zcela jasně, že kreativita nabytá zejména dětmi v umělecké sféře – byť i jednoduchými stimulačními programy v tvůrčím způsobem pojatých uměleckých výchovách na ZŠ – se v pozdějším věku plně projevuje v oborech od umění daleko vzdálených. U nás se touto problematikou – pokud vím – nikdo dlouhodoběji a seriózně nezabývá, s oběma „výchovami“ i ZUŠ se jedná jako za minulé epochy, kdy bylo umění bráno jako „nadstavba“ nad onou základnou, pomocí které měl socialismus „dohnat a předehnat“ západní kapitalismus – tedy s něčím na úrovni volnočasových aktivit, klubů dětí a mládeže – ostatně jen usilovný a soustředěný odpor zamezil v dnech nedávných, aby do tohoto „šuplíku“ nespadly právě ZUŠ – ty ZUŠ, které nám závidí celý svět bojující za co nejširší přístup k uměleckému vzdělávání.

A pak je tu ještě jeden důvod, proč potřebujeme umění a proč je potřeba je podporovat. A tím je schopnost umění peníze nejen spotřebovávat, ale je i vydělávat. Málokdo ví, že kreativní průmysl měl vloni v zemích EU větší obrat než průmysl chemický nebo potravinářský a celá třetina z toho byl přímý obchod s uměním. Řeklo by se – tak v čem je problém, když umění je schopno vydělat takové peníze? Problém je jednoduchý – tyto peníze vydělávají jiná odvětví hospodářství a do sféry umění se již nevrací. Jdete na koncert? Zaplatíte vstupné, které zůstane organizátorovi, který z něj však většinou není schopen pokrýt náklady akce – interprety, propagaci, energie… Potřebuje proto někde získat dotaci, z níž ten rozdíl uhradí. Bohužel – mecenáši v našich zemích se (doufejme zatím) nerodí, nadace žijí z (bídných) úroků – a tak zbývá jen stát. Ale z onoho koncertu má profit celá řada dalších subjektů – taxíkář nebo dopravní podnik, který vás na koncert doveze, catering, který vám prodá o přestávce občerstvení, prodejce večerního oděvu, který si na kulturní akce kupujete, drogerie, kadeřnictví, atd. Tyto zisky se do sféry umění již nikdy zpět nedostanou, byť by bez ní nebyly vytvořeny. A to jsme vzali za příklad jen jeden koncert. Zkusme si představit, když „za uměním“ přiletí do Prahy miliony turistů, kdo všechno z toho má profit, a co se z těch všech jimi utracených peněz vrátí do stále více splasklého měšce kultury, z něhož jsou – mimo jiné – všechny ty pamětihodnosti udržovány, aby i dál lákaly. A zkusme si spočítat, kdo by do Prahy létal, kdyby ty pamětihodnosti neměla…

Nemám za zlé tomu pisateli, že o tomto všem nic neví, ale asi by se – alespoň ty hlavní důvody, proč potřebujeme umění – měly sepsat a někam pověsit, aby si je mohl přečíst nejen on, ale hlavně naši politici, kteří o redistribuci peněz z daní nás všech rozhodují. Třeba by po čase zjistili, že s větší podporou umění bude nejen větší přítok do státní kasy, ale i více těch kýžených kreativců a krásnější památky lákající ještě více turisty a že nastartovat takovouto spirálu by bylo přínosné. Ale vzhledem k tomu, že k takovému rozhodnutí by byl nutný pohled dopředu více než k dalším volbám, jsem k možným změnám k lepšímu hodně skeptický. Že by to bylo tím, že tento text píši v černé Africe? Žel, asi stěží…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...