Jak dostat co nejlevněji vodík z vody? Vědci přišli s účinným řešením

Auta poháněná vodíkem soupeří s elektrickými o to, která technologie získá navrch. Mezinárodní vědecký tým představil a popsal novou metodu, jak získávat vodík levněji. Je to podle vědců udržitelnější než způsoby, které se používají v současnosti. Popsali to v odborném žurnálu Nature Communications.

Stane se vodík palivem budoucnosti?
Zdroj: ČTK

Experti dokázali vyrobit vodík z vody pomocí laciných materiálů, jako je železo a nikl. Ty, pokud se použijí jako katalyzátor, dokáží výrazně urychlit reakci, a přitom je na ni potřeba výrazně méně energie.

Doposud se jako nejúčinnější katalyzátory využívaly ruthenium, platina a iridium – tedy vzácné a drahé prvky. Nyní se téhož podařilo dosáhnout pomocí laciných a rozšířených prvků. „Naším katalyzátorem pokryjeme elektrody a tím snížíme spotřebu energie během tohoto procesu,“ uvedl Chuan Zhao, který vedl výzkumný tým. Povlak je velice tenký, má jen několik atomů. Ale přitom je velice účinný v tom, jak silně reakci podporuje.

Je vodík budoucností energetiky? 

Tento tým má s úpravou elektrod řadu zkušeností, s nikl-železnými elektrodami experimentuje od roku 2015. Výsledky sice byly uspokojivé, ale teprve přechod na nanovrstvy katalyzátoru fungoval podle Zhaa „jako kouzlo“. „Nanopovrch fundamentálně mění vlastnosti těchto materiálů,“ uvedl. „Naše výsledky ukazují, že katalyzátor připravený tímto způsobem může být stejně účinný jako platina,“ dodal.

Za gram ruthenia, platiny a iridia se v současnosti platí 11, 42 a 70 dolarů. Kilogram železa nebo niklu stojí přitom jen 0,13, respektive 20 dolarů. Náklady na získávání vodíku by tedy mohly poklesnou až tisícinásobně.

„Momentálně máme v naší ekonomice založené na fosilních palivech silnou motivaci přejít na vodíkovou ekonomiku. Tak, abychom mohli začít používat tento prvek jako nosič pro čistou energii,“ uvedl vědec. Energii potřebnou pro výrobu vodíku by získával pomocí solárních nebo větrných elektráren – zatím je problém v tom, že lidstvo je nedokáže využít v době, kdy je potřebuje.

Profesor Zhao věří, že jeho technologie by mohla uspět – a rozšířit se do podobné sítě, jakou nyní zabírají klasické benzinové pumpy.